Eelnõude üleandmine ja eelnõu menetlusest väljaarvamise ettepaneku tagasilükkamine
Esimees
Lugupeetud kolleegid, juhatuse nimel olen valmis vastu võtma teiepoolseid eelnõude ja arupärimiste ettepanekuid. Vabariigi Valitsuse esindaja proua Ülle Aaskivi, palun!
Ü. Aaskivi
Austatud esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Valitsus annab täna Riigikogu menetlusse kaks seaduseelnõu. Neist esimene on inimgeeni uuringute seaduse eelnõu, ettekandja on sotsiaalminister Eiki Nestor. Teiseks antakse täna Riigikogu menetlusse rahvusvahelise lapseröövi suhtes tsiviilõiguse kohaldamise konventsiooniga ühinemise seaduse eelnõu, ettekandja on justiitsminister Märt Rask.
Esimees
Tänan! Valitsuse kahele seaduseelnõule määrab juhatus juhtivkomisjoni kolme tööpäeva jooksul. Kas kolleegidel on üle anda eelnõusid või arupärimisi? Jaan Pöör, palun! Ma üritan teile sõna anda käetõstmise järjekorras.
J. Pöör
Austatud esimees! Lugupeetud kolleegid! Eestimaa Rahvaliidu fraktsioon annab Riigikogu menetlusse Vabariigi Presidendi seaduse eelnõu. Samateemalise seadusega on tegelnud ka VII ja VIII Riigikogu, kuid siiamaani pole suudetud vastu võtta seadust, mida ka president oleks heaks kiitnud. Me oleme jätkuvalt seda meelt, et Eesti riik vajab presidendi seadust, sest vastavalt põhiseaduse §-le 3 teostatakse riigivõimu Eestis ainult põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste järgi. President on praegu ainukene põhiseaduslik institutsioon, kellel puudub seadus. Ka praegune presidendi tegevus on näidanud selle seaduse vajalikkust, sest ta tegeleb ülesandega, mis ei kuulu otseselt tema kompetentsi. Samas on ta jätnud tema kompetentsi kuuluvaid ülesandeid täitmata, näiteks ei ole meil siiamaani ametis õiguskantslerit, sest Vabariigi President pole meile teda esitanud. Aitäh!
Esimees
Järgmisena kolleeg Anti Liiv.
A. Liiv
Austatud esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Teen ettepaneku arvata Riigikogu menetlusest välja tervishoiukorralduse seaduse eelnõu (nr 447), mille valitsus on Riigikogule üle andnud 16. juunil. Miks välja arvata? Põhjus on aastaid koostatud seaduseelnõu sisuline ebaküpsus ja kontseptuaalne eklektilisus, mis ilmneb juba esmasel tutvumisel. Kõigepealt, kuigi tervishoiukorralduse põhilüli on paaril viimasel aastal olnud perearstid, on paljud perearstindusega seotud probleemid selles seaduseelnõus täielikult lahendamata. Näiteks, kui kaua peab perearst töötama, kuidas läheb tema kui füüsilisest isikust ettevõtja pärand - aparaadid, maja, dokumentatsioon - üle tema pärijale, kes üldse ei ole arst jne. Teiseks, sisuliselt võtab see seaduseelnõu kohalikult omavalitsuselt ära huvitatuse edendada tervishoiukorraldust oma piirkonnas. Kolmandaks, ei ole defineeritud erinevate tasandite vastutust. Ja mis kõige halvem, eelnev sisuline arutelu arstide ja spetsialistide vahel on puudunud. Seetõttu oleks praegusel kujul teda võimalik küll menetleda, kuid ümbertegemine on liiga valuline protseduur ja raiskab asjatult aega, mistõttu teen ettepaneku ta menetlusest välja arvata ning arutleda sel teemal natuke laiemalt mõnel konverentsil või üleriikliku arutelu käigus.
Esimees
Ettepanek seaduseelnõu 447 väljaarvamise kohta meie täiskogu menetlusest on tehtud fraktsiooni nimel, alla on kirjutanud fraktsiooni esimees Toomas Varek. Austatud kolleegid! Kuna meil seisab ees hääletusprotseduur ja see protseduur on selgitamata, siis ma palun häältelugemiskomisjoni esimehe kolleeg Liia Hänni kõnepulti, selleks et selgitada, kuidas me viime läbi kohaloleku kontrolli. Palun!
L. Hänni
Härra esimees! Austatud kolleegid! Täna seisab ees tõsine katsumus tulla toime elektroonika abita. Õnneks näeb kodukorraseadus sellist võimalust ette. Selleks et hääletamist täna korraldada, ongi moodustatud häältelugemiskomisjon kõigi fraktsioonide esindajatest. See komisjon oli koos täna hommikul koos Riigikogu juhatusega. Me fikseerisime teatud tööjaotuse, mida Riigikogu juhataja osaliselt juba teile tutvustas. Komisjoni sekretär on Mai Treial, kelle õlul on tulemuste kirjalik vormistamine. Komisjoni ülejäänud liikmete vahel on tööjaotus selline. Arvestades, et Riigikogus on kuus pingirida, panime iga pingirea hääletustulemuste selgitamise eest vastutama ühe isiku. Kadri Jäätma vastutab selle rea eest, kus istub põhiliselt Isamaaliidu fraktsioon. Kristiina Ojuland selle rea eest, kus istub Reformierakonna fraktsioon. Mõõdukate fraktsiooni hääli loeb kokku Jaan Pöör. Keskerakonna pingirea hääli loeb kokku kolleeg Jaanus Marrandi. Järgmist pingirida kureerib kolleeg Valentina Võssotskaja. Komisjoni esimehele jäi kõige vähem tööd, viimane, kuues pingirida. Kohaloleku kontrolliks saate te oma häältelugejalt registreerimislehe, mis liigub mööda pingirida. Palun kõigil fikseerida oma kohalolek allkirjaga. Kohaloleku fikseerimiseks on maksimaalselt aega kolm minutit sellest hetkest, kui Riigikogu juhataja kohaloleku kontrolli välja kuulutab. Kui saame toime varem, siis selgub tulemus varem. Tulemus protokollitakse, protokollile kirjutavad alla komisjoni sekretär ja komisjoni esimees, tulemus tehakse teile teatavaks pärast seda, kui protokoll on alla kirjutatud. Ma tutvustan kohe ka hääletamiskorda. Vastavalt meie kodukorraseadusele toimub hääletamine käe tõstmisega. Kui Riigikogu juhataja küsib, kes on poolt, siis need Riigikogu liikmed, kes on poolt, tõstavad käe. Pingirea tulemuse fikseerib saali skeemil selle pingirea eest vastutav komisjoniliige. Nii et teil ei ole muud ülesannet, kui õigel ajal käsi tõsta: kas poolt, vastu või erapooletu. Tulemused summeeritakse ja komisjoni sekretär vormistab selle kohta protokolli, mille allkirjastab esimees. Tulemuse teatab Riigikogu juhataja. Selline on meie töökorraldus hääletamisel ja kohaloleku kontrollil. Loodame, et see kõik laabub normaalselt. Aitäh!
Esimees
Aitäh, Liia Hänni! Me alustame kohaloleku kontrolli, kuna meil seisab ees hääletusprotseduur. Ma palun kõikidel häältelugemiskomisjoni liikmetel tulla oma ridade ette koos vastava lehega, kuhu Riigikogu liikmed, selleks et ennast kohale registreerida, peaksid kirjutama oma nime. Nime kirjutamine tähendab seda, et te olete tahtnud ennast kohalolijaks registreerida. Niisiis, kolleegid, kas te olete kõik valmis selleks, et läbi viia ilma hääletuspultideta kohaloleku kontrolli? Kõik vastutavad häältelugemiskomisjoni liikmed on oma kohtadel ja minu märguande peale üritame kolme minuti jooksul läbi viia kohaloleku kontrolli. Austatud Riigikogu, palun kohaloleku kontroll! Suur tänu, kolleegid! Häältelugemiskomisjon on oma töö teinud. Liia Hänni ja Mai Treiali allkirjaga on juhatajale laekunud paber. Erakorralisel istungjärgul registreeris ennast kohale 94 Riigikogu liiget: Isamaaliidust 15, Reformierakonnast 18, Mõõdukatest 16, Keskerakonna esimesest reast 20, teisest, segareast 19 ja aknaalusest reast 6. Rahvaliit, loomulikult, teiste hulgas. Kokku 94 Riigikogu liiget. Seega on erakorraline istungjärk otsustusvõimeline. Tänan! Dokumendid on siin, kui keegi soovib neid näha. Meie järgmine ülesanne on hääletusprotseduur. Eesti Keskerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata täiskogu menetlusest välja seaduseelnõu 447, tervishoiukorralduse seaduse eelnõu, mille algataja on Vabariigi Valitsus. Kas Vabariigi Valitsuse esindaja soovib sõna selgituseks? Ei. Juhtivkomisjon on sotsiaalkomisjon. Kas komisjoni esindaja soovib sõna? Toomas Vilosius, komisjoni esimees, palun!
T. Vilosius
Austatud kolleegid! On üsna ilmselge, et ideaalseid seadusi, eriti seaduseelnõusid ilmub Riigikokku üsna vähe. Kindlasti on ka tervishoiukorralduse seaduse eelnõul omad puudused. Kuid ma kutsuksin üles ilmutama rahulikku ja pikka meelt. Sotsiaalkomisjon ei ole kordagi oma istungil seda seaduseelnõu veel arutanud. Ja tullakse välja ühe saadiku arvamusega, võimalik, et see on ka Keskerakonna fraktsiooni arvamus, võib-olla Keskerakonna fraktsioon on arutanud seda seaduseelnõu oma koosolekul. Sotsiaalkomisjon seda teinud ei ole. Ma arvan, et väga mõistlik oleks sotsiaalkomisjonil koguneda - see võiks toimuda isegi veel selle kuu jooksul - ja seaduseelnõu arutada, vaagida neid momente, mida hea kolleeg Anti Liiv välja tõi, ja jõuda otsuseni, kas seaduseelnõu väärib menetlemist või mitte. Ma küll kujutan ette, et väga paljud head kolleegid ei ole sellele seaduseelnõule veel pilku heitnud. Niimoodi otsustada on teil vist üsna keerukas. Nii et ma kutsun üles mõistlikkusele. Seaduseelnõu tuleks jätta menetlusse ja lasta komisjonil sellega tegelema hakata. Aitäh!
Esimees
Tänan, Toomas Vilosius! Kas fraktsioonide volitatud esindajad soovivad sõna selgituseks? Keegi käega märku ei anna. Järelikult me asume hääletusprotseduuri juurde. Ma palun häältelugemiskomisjoni liikmetel kohad sisse võtta oma hoolealuste ridade ees. Kas kõik on valmis? Austatud Riigikogu! Panen hääletusele Eesti Keskerakonna fraktsiooni ettepaneku arvata täiskogu menetlusest välja Vabariigi Valitsuse algatatud tervishoiukorralduse seaduse eelnõu. Palun võtta seisukoht ja hääletada! Kes on selle ettepaneku poolt? Austatud kolleegid! Kes on Keskerakonna fraktsiooni ettepaneku vastu? Jaan Pöör, sa pead poolt- ja vastuhääled lugema. Kui rea vastutavad kolleegid on oma tulemuse fikseerinud, palun andke mulle sellest käega märku. Tänan! Järgmine küsimus: kes on ettepaneku suhtes erapooletud? Lugupeetud kolleegid, nüüd jääme ootama tulemust. Lugupeetud kolleegid! Minu käes on häältelugemiskomisjoni protokoll. Keskerakonna fraktsiooni ettepaneku arvata Riigikogu menetlusest välja tervishoiukorralduse seaduse eelnõu poolt oli 45 Riigikogu liiget, vastu oli 47, 1 oli erapooletu. Seega jääb seaduseelnõu täiskogu menetlusse. Kas kolleegidel, komisjonidel, fraktsioonidel on veel seaduseelnõude või arupärimiste ettepanekuid? Palun, Urmas Laht!
U. Laht
Lugupeetud kolleegid! Kindlasti olete oma suvepuhkuse ajal saanud informatsiooni vanametalli kokkuostust. Tõsisem olukord on tekkinud Ida-Virumaal, kus ilma elektrita on jäänud mitmed majandusharud, kes lühemaks, kes pikemaks perioodiks. Samuti on asi tõsine liiklusmärkidega, mis on tekitanud Ida-Virumaal ebameeldivusi nii autojuhtidele kui teistele. Seoses sellega annan kolleegide Arvo Jaaksoni, Mihhail Stalnuhhini, Toomas Vareki ja enda nimel üle jäätmeseaduse ja kriminaalkoodeksi muutmise seaduse eelnõu.
Esimees
Tänan! Peeter Kreitzbergil oli käsi püsti. Palun!
P. Kreitzberg
Lugupeetud härra esimees! Austatud kolleegid! 45 Riigikogu liikme poolt esitan Riigikogu otsuse "Umbusalduse avaldamine majandusminister Mihkel Pärnojale" eelnõu. Mõningad väljavõtted umbusalduse põhjendusest. Minu meelest võttis olukorra päris kenasti kokku 10. augusti SL Õhtuleht, kes avaldab kurva tõdemuse, et NRG tehingu läbisurumisel on kolmikliit muutnud riigivalitsemise farsiks. Ütlematagi on selge, et liidrirollis on antud juhul majandusminister Mihkel Pärnoja. Sellist kõiki eestimaalasi puudutavat äri pole viimase kümmekonna aasta jooksul Eestis nii salaja aetud. Loodud on pretsedent, mis võib lõpetada igasuguse demokraatia, avalikustamise, seaduslikkuse ja poliitikute vastutuse oma tegude eest. Riigikogust on mööda mindud, Energiaturu Inspektsioonist on mööda mindud, rahvast on mööda mindud. "Demokraatia nurgakiviks on erinevate vaatekohtade avatud debatt. Mis demokraatiast saab juttu olla, kui kõige tähtsamad otsuste tagamaad salastatakse nende eest, kes nende otsuste tagajärgi hiljem kandma hakkavad. Majandusminister Pärnoja korraldusega salastati NRG tehingu tingimused, mis ometi puudutavad kõigi Eesti ettevõtete ja inimeste majanduslikku käekäiku mitmekümne aasta jooksul. Samuti puudutavad need meie elukeskkonna säilimist, meie majanduslikku ja poliitilist sõltumatust. Minister Pärnoja sõlmis ainuisikuliselt ja küünilisevõitu saatekommentaaridega NRG esindajatega sedavõrd salajase kokkuleppe, et seda ei vormistatud isegi kirjalikult ... Võib-olla on umbusaldajad millestki valesti aru saanud. Ainukene võimalus selgusele jõuda on dialoog. Lugupeetud majandusminister Mihkel Pärnoja, palume teid tungivalt tulla umbusalduse menetlemiseks Riigikogu ette, et hajutada Teie tegevusest tulenevad kahtlused seoses Narva Elektrijaamade aktsiate võõrandamisega. Umbusalduse avaldajad on valmis oma seisukohti muutma ja ka ise umbusalduse vastu hääletama ..." Juhul kui teie argumendid seda võimaldavad. Aitäh!
Esimees
Tänan! Kas keegi annab veel käega märku? Tundub, et ei. Lugupeetud kolleegid, Rahvaliidu fraktsiooni üleantud seaduseelnõu ja nelja Riigikogu liikme üleantud seaduseelnõu juhtivkomisjoni otsustab Riigikogu juhatus kolme tööpäeva jooksul ning äsja üleantud umbusalduse avaldamise eelnõuga toimib Riigikogu juhatus vastavalt kodukorraseadusele.