Aitäh, härra juhataja! Armsad kolleegid! Ma ühinen härra Alatalu mõttega, et aasta enne valimisi ei tasuks valimisseadust parandada. Seepärast esitasin ma ka ligemale aasta tagasi valimisseaduse muutmise ettepaneku, mis ei leidnud toetust. Nüüd on uuesti esitanud selle "Isamaa". Loodame, et meie demokraatia noorus läheb kunagi mööda ja praegune seaduse tekst on tõepoolest hea, me parandame nüüd ära ja siis rohkem enne valimisi teda ei puutu. Ja kui me tahame teda veel rohkem parandada, siis parandame pärast järgmisi Riigikogu valimisi. Nüüd sisu juurde. Käesolevas tekstis on väiksed ebatäpsused. § 6 1. lõige toob välja täpselt põhiseaduse normi, aga arvestades põhiseaduse ja põhiseaduse rakendusseaduse koosmõju, peaks siia tõenäoliselt lisama veel ühe lause. Näiteks, erandina toimuvad VIII Riigikogu korralised valimised 5. märtsil 1995. Siis oleks asi täiesti selge. Siin on põhiseaduse norm küll välja toodud, kuid ei ole toodud välja rakendusseaduse normi, mis määrab ära kuni 3 aastat praegusele Riigikogule. Nüüd mõni sõna välismaal elavatest inimestest. Minu arvates on neid kahte liiki. Ühed on välismaal töötavad Eesti kodanikud, kes tahavad valida, ja on täitsa normaalne, et nad valivad ühes valimisringkonnas Eestis. Teised on need välismaal elavad kodanikud, kes on sinna sattunud okupatsiooni tõttu ja kes ei teagi veel täpselt, kas nad on ameeriklased või eestlased või kanadalased. Need väliseestlased, kes tõepoolest on eestlased, näiteks meie erakonnas on väga mitmeid mehi, on juba ammu kodus, teevad siin oma töid ja tegemisi, taastavad talusid, rajavad ettevõtteid, toovad seda väärt teadmist, mis kogemustega saadud 50 aasta jooksul vabas maailmas, siia okupatsioonijärgsesse maailma. Kuid nende puhul, kes ei tahagi kodumaale tagasi tulla, ma ausalt öeldes ei näe vajadust, et nad peaksid üldse valima. Nii et siin tuleks arutada, aga võib-olla on see veel natukene toores arutelu teema. Samal ajal need, kes töötavad välismaal, võiksid tõepoolest valida valimisringkonnas nr. 1. Nüüd mõni sõna suurte ja väikeste parteide kohta, millest rääkis härra Alatalu. Härra Alatalu unustas ainult ühe asja ära, et totalitaarses riigis oli üks partei, oli ta siis suur või väike. Ja kui nüüd vaadata, ütleme, Kuubat või Põhja-Vietnami, siis seal on isegi küllalt kitsad parteistruktuurid, aga ainukene tunnus on see, kui on üks partei, siis on totalitaarne ühiskond. Kui on rohkem kui üks partei, siis tõepoolest võib rääkida demokraatiast. Muidugi, eks nii nagu erinevatest mõistetest saavad inimesed erinevalt aru, nii on ka demokraatiaga. Nüüd üksikkandidaadist. Ma ei saa aru härra Roosaarest, kes väidab, et üksikkandidaadil ei ole võimalik ühineda. On küll, kui üksikkandidaat esitatakse erakonna või valimisliidu poolt, mis erakondade poolt moodustatud. Kuid siin seaduses ei ole seda võimalust, et üksikkandidaadid tulevad kokku ja teevad mingisuguse Alutaguse metsade taguse kõige vabama, demokraatliku ja mida veel erakonna, pseudoerakonna. Tähendab, nad erakonda teha ei saa, kuna ei ole inimesi, ei ole programmi, ei ole tahtmist. Küll aga tulevad valimistele välja üksikkandidaatide kogumikuna, aga see on pseudoerakond. Ja tõepoolest, pseudoerakonnad on selle seaduse ja erakonnaseaduse järgi võimatud. Nii et üksikkandidaadil on kaks võimalust: kas ta on täiesti üksik, nagu on, ta esitab ennast üksikkandidaadina kõigest sellest johtuvaga või on siis tal kokkulepe mõne erakonna või mõne valimisliiduga, kes esitab tema. Ja ei ole mingit probleemi üksikkandidaadi jaoks. Lõpetuseks ühest probleemist, millele ma paluksin väga teie toetust. See on valijakaart. See temaatika oli siin seaduses §-s 22, mis nüüd täielikult välja visati ning mida härra Käbin ja ka Keskfraktsioon paluvad taastada. Valijakaart peaks olema oluline ajal, mil registrid ei ole veel piisavalt valmis. Kui registreid hakati tegema, siis öeldi, et me oleme juba arvutite ajastus ja me kõik need registrid viime n.-ö. keskarvutitesse ja meil on olemas täiesti Euroopa tasemel süsteem. Kahjuks teda veel ei ole. Valdades ma näen, et siiamaani toimub registri lappamine nende kaartide näol. Ka kohalikest valimistest on teada juhtumeid, et on saadetud valijakaardid inimestele, kes on juba mitu aastat surnud. Sellepärast oleks valijakaardi olemasolu eriti linnades ja suuremates alevikes kahtepidi vajalik. Ühelt poolt annaks ta teavet valijatele, kus asub valimisjaoskond, sest ka need tihti muutuvad. Meie praeguse seaduseelnõu järgi muutuvad ka ringkondade piirid, võib-olla muudetakse valimisjaoskondi. Inimesed saaksid valijakaardi pealt teada, kuhu nad lähevad valima. See on väga tõsine küsimus olnud, et sageli inimesed seda ei tea. Teine asi. Valijakaardi peal on tema andmed ja ta saab nende andmete puudulikkuse korral uuesti pöörduda valimiskomisjoni. Mul oli härra Hallastega sellest juttu ja härra Hallaste ütles, et siis peab tegema selle valijakaardi väga suurte turvatunnustega. Ei pea, see valijakaart võib olla puhtalt informatiivne. Dokumendiks, mis tõestab isikut, on ikkagi Eesti pass ja häda sunnil ka see punane Nõukogude pass, mis veel praegu kehtib, kuigi mõni aasta tagasi härra Laar korjas neid purki, aga nüüd on ta mitu korda kehtivust pikendanud. See on, nagu öeldakse, tehnika küsimus, aga igal juhul isikut tõendav dokument on see, millega saab valida, valijakaart oleks täiendav informatsioonivahetus jaoskonna ja inimese vahel. Kuid kohe tekib küsimus, palju see maksab? Iga asja puhul peab demokraatlikus ja eriti turumajanduslikus riigis küsima, palju see maksab. Tänase seisuga maksab ühe sellise kaardi kättetoimetamine maksimaalselt 43 senti. Kui arvestada veel kaardi hind juurde, siis võib öelda, et umbes 80 sendiga võib saada kaardi näo peale. Korrutame selle siis 800 000-ga, saame 640 000 krooni, kuid ma leian, et tulu on sellest rohkem, kui me selle peale kulutame. Aitäh!