Riigikogu
Riigikogu
Riigikogu
Skip navigation

Riigikogu

Calendar

Select a date range Open Calendar

From:

To:

Close X

View Results:

Find a verbatim record

Search using the left date panel to select a period, and other filters below. The search phrase must be at least 3 characters long.

Find a verbatim record

Cancel
header-logo

Verbatim records

Verbatim reports of proceedings: 213 Ava/Sulge kõik
16.01.2025 / 10:00 XV Riigikogu, V session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

10:19

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Keskerakonna fraktsiooni algatatud riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu ettevalmistamine esimeseks lugemiseks toimus rahanduskomisjonis 3. detsembril. [Eelnõu] tutvustajaks oli komisjoni [kuuluv Keskerakonna] fraktsiooni liige. Osutan sellele, ... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Selgitan siis veel kord. Palun jälgida tähelepanelikult, mida ma räägin. Valitsus valmistab ette riigieelarve seaduse muudatust, need muudatused tulevad ulatuslikud ja põhjalikud ja need peavad olema omavahel kooskõlas. Seda ei saa teha pealiskaudselt ja kiirustades, võttes ühe üksiku teem... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Head kolleegid! Lugupeetud istungi juhataja! Paluksin kolm minutit.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Kahtlemata tuleb eelarve baasseadust muuta, selles ei ole kõhklust. Nagu ma enne siin puldis juba ütlesin, ei saa seda teha kiirustades ja pealiskaudselt, sest [eelarve] on väga kompleksne ja puudutab väga paljusid teemasid, need tuleb lahendada nii, et nad töötaksid kooskõlaliselt. 

S... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Ma tahtsingi täpsustada, millega praegusel juhul oli tegemist. Minu teada ei olnud siin tegemist osutusega, vaid tegemist oli vastusõnavõtuga, kõnega. Mis alusel see praegu tehti? Samuti paluksin ma täpsustada sõnavabaduse mõtet Riigikogu saalis. Mulle tundub, et kõik Riigikogu liikmed ei ... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Ma palun sel juhul täpsustada. Kas iga kord, kui sõnavõtja või kõnepidaja diskuteerib eelneva kõnelejaga teda nimetamata, aga esitab vastuväiteid, on igaühel õigus vastata? Vanasti oli niimoodi, et see võimalus oli siis, kui nimetati konkreetset isikut. Teie juhtimise ajal on juhtunud nii, et iga... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Ma kuulsin siit puldist demagoogilist väidet, nagu ma olevat võrrelnud riigikontrolöri seitsmeaastase lapsega. Ma tuletan meelde, et ma osutasin sellele, et riigieelarvet ei ole kunagi võimalik muuta selliseks, et ta oleks detailideni, täielikult arusaadav seitsmeaastasele lapsele. Seda ei... Loe lähemalt

Maris Lauri:

… on arutelul. Ma soovin tõesti diskussiooni, aga selleks, et diskussioon oleks sisukas, peavad kõik osapooled teist poolt kuulama ja olema ausad. Kahjuks, nagu ma komisjoni ettekandjana osundasin, diskussiooni komisjonis päris ei olnud.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Ma tahtsin täpsustada. Kolleeg ilmselt ei suutnud jälgida protseduurikat ja kõnesid. Seisukoht oli mul väga selge ja ma jälgin alati seda, et ma komisjoni esindajana räägin komisjonis toimunust.

Loe lähemalt

17.12.2024 / 10:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

10:57

Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (525 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Rahanduskomisjon arutas eelnõu, selle esimest lugemist ette valmistades, käesoleva aasta 3. detsembril. 

Eelnõu tutvustas algatajate esindajana Aivar Kokk. Tutvustus oli hästi lühike ja selle võiks kokku võtta [lausega], et väga hea ett... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Komisjonis, kui arutati eelnõu 511, oli [arutluse] all ka ettepanek, et nii Keskerakond kui ka Isamaa võiksid toetada muudatusettepanekuid selles ulatuses, nagu oli kattuvus eelnõude ja nende esitatud muudatusettepanekute puhul, ning siis oleks tulnud sisuline arvestamine ja ühendamine. Te... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Head kolleegid! Lugupeetud istungi juhataja! Me räägime täna eelarve baasseadusest. Mina ütlen, et palun toetage selle eelnõu tagasilükkamist, sest see eelnõu on käkerdis. 

Eelarve baasseadust tuleb tõesti sisuliselt parandada ning parandada korralikult ja põhjalikult, seal tuleb teha ... Loe lähemalt

11.12.2024 / 14:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

15:42

2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) kolmas lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Eks meil igaühel ole omad eelistused ja ettekujutus, kuidas asjad võiksid olla. Me oleme neid kuulnud siin saalis enne, oleme neid kuulnud ka täna. Mõni leiab, et Eesti ei vaja kaitsekulude tõusu või Ukraina ei vaja abistamist. Mina tean seda, et kui r... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Lihtsalt väike märkus. Väga meeldiv, et mõned inimesed end ära tundsid, võib-olla isegi natuke liiga palju ära tundsid. 

Aga ma tahtsin küsida seda. Siin oli erinevaid süüdistusi, et ei ole fakte ja numbreid. Aga mida siis teha, kui komisjoni liige ei edasta komisjonis kättesaad... Loe lähemalt

04.12.2024 / 14:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

21:12

Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Aitäh! Teen ülevaate eelnõu 512 teisest lugemisest rahanduskomisjonis. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks laekus viis ettepanekut Isamaa fraktsioonilt. Rahanduskomisjon arutas eelnõu neljal istungil: 19., 21. ja 29. novembril ning 2. detsembril. 19. [novembri] istungil toimus kohtumine huvi... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Kõik kohale tulnud osutasid sellele, et nendel ei ole vastuseisu julgeolekumaksu kehtestamisele, nad mõistavad selle olemust ja vajalikkust. Küll aga palusid nad erinevaid elemente täpsustada või muuta. See puudutab kõigepealt topeltmaksustamist, mis eelnõu varasema versiooni kohaselt võib... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Ametiühingud osutasid sellele, et julgeolekumaksu koormus langeb madala sissetulekuga inimestele ja et võiks mitte maksustada pensionäre ja puuetega inimesi ja võiks neile soodustusi teha. Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse nimel räägiti e-residentidest ja nende soovist, et maksu tasumine k... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Käibemaksu tõus peaks minu ees oleva tabeli järgi tooma järgmisel aastal sisse 88 miljonit eurot. Võib-olla ma eksin. Nüüd, mis puudutab riigieelarves olevaid ridu, siis see diskussioon tuleb meil, nii nagu me rahanduskomisjonis sel nädalal otsustasime, järgmisel kolmapäeval. Kindlast... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Kõigepealt ma parandan. Julgeolekumaks koosneb kolmest komponendist. Üks on tõesti käibemaksu suurendamine, üks komponent on ettevõtete maksustamine 2%-liselt ja üks on füüsiliste isikute tulude [täiendav] maksustamine. Kuna julgeolek puudutab meid kõiki, siis oleks õiglane, et kogu ühisko... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Selle maksuga kogutav raha on mõeldud katmaks seda osa julgeolekuga seotud kuludest, mis ületab 2% SKP-st, mis mõned aastad tagasi või õigemini natuke rohkem kui mõned aastad tagasi seati Eesti riigi poolt eesmärgiks. Sellele katet kahjuks ei olnud ja nüüd on julgeolekukulutuste vajadused ... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Mul on väga kahju, et te ei ole leidnud ühtegi inimest, kellega kohtuda, kes räägiks ja saaks aru sellest julgeolekuolukorrast ja sotsiaalsetest probleemidest, mis meil on. Tuletan meelde, et meie riigieelarve on ka ilma täiendavate julgeolekukulutuste vajaduseta väga suures puudujäägis. K... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Sellist küsimuse püstitust komisjonis ei olnud. Komisjonis leiti, et julgeolekumaks on vajalik. Seda leidsid ka huvigrupid, kes oma arvamust ja seisukohti väljendasid. Ja erinevad Rahandusministeeriumi prognoosid osutasid sellele, et maksulaekumised siiski suurenevad järgnevatel aastatel.&... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Natuke segane oli teie seisukoha väljendus siin, mõtteid oli väga palju. Ma leian, et julgeolekumaksu kehtestamine on õige samm ja Eesti ühiskond on seda mõistnud ja seda soovinud. Julgeolekumaks tähendab seda, et me ei saa maksustada ju julgeolekut. Maksustada saab ikka vara, maksustada s... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Te suutsite esitada lühikese ajaga sisuliselt kolm väidet. Korrektne oleks piirduda alati ikka ühega, siis on võimalik sisukamalt vastata. (Urmas Reinsalu ütleb midagi saalist.) Ei, ma ei hakka vastama ainult ühele, kuna tegemist on märkimisväärses ulatuses teie isiklike väidetega, millega... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Ma tõesti sooviksin, et kui ma vastan küsimusele, siis ma saaksin vastata, mitte pidada siin diskussiooni. See on minu arvates lugupidamatu ka teiste Riigikogu liikmete suhtes. 

Mis puudutab moonahanget, siis ilmselgelt võiks pikaaegne Riigikogu liige ja pikaaegne poliitikas olnud ja k... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Ma saan aru, et sa oled ja proovid sihilikult olla minu vastu lugupidamatu. (Urmas Reinsalu ütleb midagi saalist.) Mina proovin olla lugupidav sinu vastu, aga [sinu käitumine] on väga häiriv. 

Ühtegi hanget ei saa teha päevapealt, neid planeeritakse. Me teame ka seda, et vajadus ja soo... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Esiteks, ma kindlasti osutan sellele, et kokku keeratud segaduste likvideerimine on alati keerukam ja see võib tuua kaasa ka ebameeldivaid, ebamugavaid olukordi. See puudutab maamaksu ja see puudutab ka teisi olukordi. 

Mis puudutab laenu võtmist, siis oma finantstausta tõttu ja... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Maksude sihtotstarbelisusel on teatud riskid. Esiteks, kui me vaatame just nimelt maksupoliitiliselt ja teoreetiliselt, siis näeme, et selline sihtotstarbelisus tekitab eelarvesse jäikust, mis võib-olla ei ole alati kasulik. Ma räägin sellest üldisemas mõttes. Antud juhul lisaks on tähelda... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Palju räägitud Kaitseväe juhataja sõjaline nõuanne oli ja ka muudes diskussioonides Kaitseväe arendamise üle on [räägitud], et me teeme teatud kulutused mitte ainult järgmisel aastal, vaid ka järgnevatel aastatel. Muu hulgas näevad seda ette ka NATO liikmesusega seotud programmid. Nii et s... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Pean tunnistama, et ma ei suuda sellest küsimusest aru saada. Julgeolekumaks on mõeldud täiendavate tulude saamiseks, mis tähendabki seda, et sellega kokkuhoidu ei tehta. Riigieelarveliselt … (Aivar Kokk täpsustab kohalt, et ta küsis kokku korjamise kohta.) Olenevalt aastast. Järgmisel aas... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Teil oli hästi palju väiteid, seisukohti, küsimusi. Ma proovin vähemalt mõnele neist vastata, nii palju kui ma aru sain, mida te soovisite teada saada. Esiteks, mul on väga kahju, et te ei ole kohanud inimesi, kes sooviksid Eesti riigi kaitsmist, ja tundub, et te [teate] väga palju inimesi... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Julgeolekumaksu eesmärk on koguda maksutulusid, katmaks täiendavaid julgeolekukulusid, mis ületavad 2% SKP‑st. See on põhjus, miks see maks on ette pandud ja miks see kehtestatakse. Loodetavalt seda kasutatakse just nimelt sellel otstarbel, nagu ma ka enne selgitasin, ja siin on kindlasti ... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Jah, maksudega ja inimese ja riigi suhetega ongi tihti see olukord, et makse ei taha keegi maksta, aga riigieelarvest raha tahavad kõik saada. See on kahjuks väga valdav meeleolu. Ei mõelda sellele, et kuidagi peab raha sinna riigieelarvesse ka saama. Ja tõsiasi on see, et ma olen kohanud ... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! See on esimene rida: residendist füüsiline isik. Nii maksustatakse neid ka praegu. Tuletan meelde, et FIE-d maksavad ka praegu tulumaksu. Nii et nad on seal. Lahendatud on ka küsimus nendega, kellel on näiteks ettevõtluskonto või muud tuluvõimalused. Nii et uskuge, kõik on kaetud.  Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Minu arvates on parim maksusüsteem selline, kus on mõistlikult tasakaalustatud erinevad maksud.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Tahtsin küsida, et kui komisjoni esindaja on materjalid ette valmistanud ja valmis vastama ka tõesti diskussiooni tekitavale küsimusele, miks ühed või teised muudatusettepanekud ei läinud läbivaatamisele, aga asjasse puutuvad isikud lihtsalt ei julge komisjoni esindaja käest neid küsimusi ... Loe lähemalt

Maris Lauri:

… et lahendada sellist soovimatust diskuteerida selle üle, et nende muudatusettepanekute sisuline eesmärk oli asendada julgeolekumaks tulumaksuküüru [puudutava] eelnõuga?

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Kuulan siin neid kõnesid ja ka seda eelnevat diskussiooni justkui protseduuriliste teemade üle. Paratamatult tuleb mulle meelde, et üks demagoogiline võte on süüdistada teisi selles, mida ise tehakse. Nii et andke andeks, kui süüdistatakse kedagi argpü... Loe lähemalt

13.11.2024 / 14:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

15:39

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Riigieelarve seaduse eelnõu 511 teise lugemise arutelu toimus komisjonis kolmel korral: 4., 5. ja 11. novembril. 4. novembril osalesid ja esitasid oma seisukohad eelnõu kohta riigikontrolör Janar Holm ja [Riigikontrolli] peakontrolör Ines Metsalu‑Nurmi... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Ma tulen korraks tagasi ka teie esimesena puudutatud teema juurde. Tõesti, mitmed muudatusettepanekud kajastavad tegelikult komisjoni ettepanekut, seegi oli väärtuslik ja sisukas ettepanek. Aga me konsulteerisime Rahandusministeeriumiga. [Ja tähtis on,] et nad suudaksid selle asja niimoodi... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Riigikogu tähelepanu võimekus on lugupeetud kolleegi enda komisjonil, näiteks. Aga ka kõik teised komisjonid, kui nad kuulavad ministrit või ametnikke, keda nad saavad välja kutsuda, või loevad ajakirjanduses avaldatud raporteid või ülevaateid – kui on ikkagi sellised asjad, mis hakkavad s... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Ma ütlen kõigepealt seda, et kindlasti ma ei kiitnud Keskerakonda mitte nende muudatusettepanekute eest, mis selle eelnõu kohta tehti, vaid osutasin sellele, et Keskerakond suutis esitada 2025. aasta riigieelarve kohta muudatusettepanekud, kasutades seda lisa, mis nüüd on riigieelarve vorm... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Tänan küsimuse eest! Esiteks osutan sellele, et see eelnõu ei anna kindlasti valitsusele, ministritele täiendavaid õigusi juurde. Need õigused on juba praegu olemas. Kuidas seda kokku tõmmata? See on see diskussioon, mida tulebki arutada. Kiirustades muudatuste tegemine võib lõppeda halvasti. Min... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Jah, hea kolleeg, tõesti, sa oled neid teemasid väga palju nimetanud ja juhtinud tähelepanu terve hulga mõõdikute sisutusele väga mitmes aspektis. Selles mõttes tuleb sinuga täiesti nõustuda, et seos mõõdikute, tulemuste ja kulutatud rahahulga vahel on segane, olematu või väga marginaalne.... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Veel kord: esiteks, komisjoni töökorda ei kinnita mina, vaid see on komisjoni esimehe otsustada. Ma usun, et ta peab tähtpäevadest ja tähtaegadest kinni. Teiseks, ma osutasin sellele, et kõige sisukamas arutelus ei olnud komisjonis teie fraktsiooni liiget, ta lahkus [istungilt]. Mina leian... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Seletan veel kord. 4. novembril oli meil sisuline arutelu sellel teemal, kuidas riigieelarve seadust muuta. Kohale olid kutsutud organisatsioonid ja asutused, kellel on selle seaduse loomisega või [selle kohta käiva] kriitikaga otsene puutumus ja kes on midagi selle kohta arvanud. Mei... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Kuulasin siin kõnesid ja täpselt nii, nagu ma kahtlustasin, et võib juhtuda, juhtuski. Aga mõned asjad juhtusid ekstra. Siin oli paar väga barokset sõnavõttu. Mõned ettekanded sellel teemal, mis tõesti muret [teeb], olid täiesti arusaadavad. 

<... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Juhin tähelepanu, et demagoogia üks võte on segada tõde valega või pooltõega. Toetuste hulka loetakse riigieelarves ka eraldised sotsiaalfondi ehk pensionid, loetakse haigekassa eraldis omavalitsustele. Ja need on kindlasti eraldi reaga välja toodud, aga võib-olla alati mitte tõesti sellis... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Meil on olnud tava, et kui küsitakse muudatusettepaneku hääletamist, siis ei peeta kõnesid, aga mu kolleeg selle muudatusettepaneku palumisel pidas väikese kõne. Kas meie tavad on muutunud?

Loe lähemalt

19:32

2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine


Maris Lauri:

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Iga eelarve peegeldab selle esitanud valitsuskoalitsiooni eesmärke. See on koalitsioonipartnerite ühine arusaam sellest, millele peab keskenduma. Kusjuures igal osapoolel võib olla ka mingeid muid eesmärke, mis jäävad täitmata, ja mingid lahendu... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Majanduskasv on kindlasti väga oluline ja selleks tuleb lisada ressursse, mida see eelarve ka teeb. Selles eelarves on pööratud tähelepanu ka sotsiaalselt nõrgematele, kas või selle kaudu, et pensionid tõusevad. Lisaressurssi tuleb nii ühte kui teise valdkonda. Ja tähtis on seegi, et teatud kõige... Loe lähemalt

06.11.2024 / 14:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

16:01 Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Lugupeetud Riigikontroll! Meil on olnud viis aastat tegevuspõhine eelarve. Ja viis aastat on ilmselgelt [paras] aeg selleks, et hinnata, kas asjad õnnestusid või mitte. 

Kui tegevuspõhisele eelarvele üle mindi, siis oli põhjus ju selles, et ... Loe lähemalt

23.10.2024 / 14:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

17:26 29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

Maris Lauri:

Palun kolm lisaminutit.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Meie riik on üles ehitatud mitmeparteilise süsteemina, kus peavad olema koalitsioonivalitsused. See tähendab seda, et koalitsiooni kõrval on alati olemas opositsioon ja tal on poliitikas oma roll. Heas demokraatias peaksid mõlemad osapooled käituma häs... Loe lähemalt

16.10.2024 / 14:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

15:44

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Rahanduskomisjonis toimus käsitletavat eelnõu ettevalmistav arutelu selle aasta 1. oktoobril. Minister ja Rahandusministeeriumi ametnik Sven Kirsipuu tegid eelnõust ülevaate. Sellele järgnes diskussioon, mis osaliselt kattis ka [täna] esitatud sis... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Baasseadust on korduvalt muudetud, eelarvepilt on aastate jooksul muutunud. Ma arvan, et kõige segasem pilt oli 2020–2021, kui eelarve ise oli kõige udusem, seletuskiri lopsakas ja võib-olla kehvasti süstematiseeritud. Seekordne eelarve, selle seletusk... Loe lähemalt

17:04

Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Teen ülevaate rahanduskomisjonis enne [eelnõu] siia saali jõudmist toimunud arutelust. 

Arutelu toimus 1. oktoobril erakorralisel istungil. Kohal olid rahandusminister Jürgen Ligi ning Rahandusministeeriumi maksu‑ ja tollipoliitika osa... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Konkreetne teema ei olnud arutelul. Aga kui see renditööjõud on välismaine tööjõud, siis võib öelda, et mitteresidendid maksustatakse täpselt samade reeglite järgi, nagu ka praegu tulude puhul kehtivad. Meil on tulumaksuseaduses reeglistik, kuidas neid rakendatakse. Kuna tulud on määratud tulumak... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Nagu ma oma ülevaates osutasin, seda teemat puudutati. Prognoosides on arvestatud, et 20% kasumist võidakse peita. Konkreetsed arvutused on seletuskirjas olemas.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Alates 2022. aastast on Eesti oluliselt tõstnud oma kaitsekulutusi. Me teame, et sel ajal tehtust ei piisanud. Nii toimuski plaanitud kaitsekulutuste suurendamine ka järgnevatel aastatel ja seda tuleb teha veel. Kavade kohaselt tõusevad kulutused... Loe lähemalt

17.09.2024 / 10:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

10:04 Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Austatud õiguskantsler! Mina ei usu, et enamik inimesi eelistab küllust ja näilist turvatunnet vabadusele ja vastutusele. Tõesti, meile võib aeg-ajalt tunduda, et neid inimesi, kes eelistavad küllust, eelistavad näilist turvatunnet, on väga palju. Aga ... Loe lähemalt

11.09.2024 / 14:00 XV Riigikogu, IV session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

16:55

Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (422 SE) teine lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Selle eelnõu esimene lugemine toimus juba kevadel, päris mitu kuud tagasi. Sellepärast tuletan teile meelde, et selle eelnõuga võetakse Eesti õigusesse üle Euroopa Liidu digitaalse tegevuskerksuse nõuded finantsasutustele. Mida see tähendab? [Eesmärk o... Loe lähemalt

13.06.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

11:14 Finantsinspektsiooni 2023. a aruanne video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Lugupeetud Eesti Panga president ja Finantsinspektsiooni juht! Finantssüsteem on majanduse vereringe, mistõttu on väga oluline, et see toimiks sujuvalt, hästi. Eesti on kogenud tagajärgi, kui need protsessid ei ole olnud parimad ja on olnud regulee... Loe lähemalt

10.06.2024 / 15:00 XV Riigikogu, III session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

15:07

2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Eesti riigi rahaline seis ei ole hea, see on tegelikult halb, päris halb. Ja kui me midagi ette ei võta, siis kasvab puudujääk sel aastal lubatavast 3%‑st suuremaks, järgmisel aastal [jõuab] 5% juurde ja jääb sinna mõneks ajaks, ja edasi läheb ainult s... Loe lähemalt

30.05.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

10:01

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

video-link-logo

Maris Lauri:

Aitäh! Tänan meelde tuletamast seda, mida me üheksakümnendate alguses kõvasti arutasime: mis on laenuga seotud riskid ja mis on võlaga seotud riskid. Mulle tundub, et ühiskonnas on ära unustatud, et laen ei ole maksutulu, et see tuleb ka tagasi maksta. 

Aga minu küsimus puudutab seda v... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud saalis olijad, kolleegid, esinejad! Suur tänu sisuka teemaarenduse eest! Meid siin saalis oli natuke napilt, aga ma arvan, et see teemakäsitlus annab meile võimaluse rääkida sellest teemast rohkem, rääkida asjast, mille me oleme 30 aasta jooksul kahjuks ära unustanud. Peale seda, kui s... Loe lähemalt

29.05.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

21:22

Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) teine lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Aitäh! Vabandan, ei uskunud, et nii kiiresti läheb ja et opositsioonierakond ei soovi enda eelnõu arutada. Aga see selleks. 

Räägime krüptoeelnõust. Eelnõu esimene lugemine lõpetati 9. aprillil. Muudatusettepanekute tähtajaks, 23. aprilliks laekus Riigikogu liikmelt Andrei Korobeinikul... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Diskussioon oli teatavasti selle üle, kuidas andmete ülekandmist korraldada, kas need andmed on üheselt kasutatavad, ja kuna see vorm, mis kehtestatakse Euroopa määrusega, on ette antud, siis seal on küll kattuvusi kehtivate nõuetega, kuid täiendavate andmete esitamise vajadus on endiselt ... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Head kolleegid! Mul ei olnud plaanis siia tulla, aga kuna meile esitati kallutatud vaatenurka, siis korrigeerin mõningaid asju, [selgitan] mõningat vaadet, mis meie riigil on olnud. 

Eestil on olnud väga halb kogemus krüptoturuga, nende ettevõtetega. Nendega seotud riskid on ülimalt kõ... Loe lähemalt

16.05.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

10:01 Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

Maris Lauri:

Aitäh! Väga kasulik töö. Isegi kui otsest efekti ei pruugi sellel olla, annab kokku koondatud materjal alati võimaluse diskussioonideks ja siis leitakse ka lahend. Minu küsimus puudutab teadus‑ ja arendustegevuse [rahastust]. Mõni aeg tagasi tehti 1 + 2 kokkulepe: riigi panus pidi olema... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Tänan istungi juhataja! Lugupeetud ettekandja! Tänu teile positiivse ettekande eest! Eriti selle eest, et te osutasite seosele meie varasema edulooga, mis puudutab IT-valdkonda. Tõesti, siin on väga mitmed paralleelid, ma panin kirja: agiilsus ja oma nutikas toode. Ma tean, et see küsimus võib ol... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head esinejad! Head kolleegid! Teema on oluline ja siin oli väga palju mõtteid, mis väärivad edaspidi põhjalikumat käsitlust. Ma väga loodan, et see juhtub nii Riigikogu komisjonides, ministeeriumides, valitsuse tasandil kui ka muudes vormides. 

Riik ei saa... Loe lähemalt

15.05.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

20:37

Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erihoolekandeteenused ja elukoha aadressi muutmine) eelnõu (421 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Aitäh! Lugupeetud minister! Ma sain teie ettekandest niimoodi aru, et tekib täiendav vajadus töötajate järgi. No mitte hooldajate, aga just tegevustöötajate järgi ja nii edasi. Samas olen ma aru saanud, et neid töötajaid leida on hästi keeruline. Kuidas te oskate seda vastuolu selgitada? Või olen... Loe lähemalt

21:08

Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (422 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Lugupeetud minister! Rahanduskomisjon arutas eelnõu 422 oma 6. mai istungil. Rahandusminister tutvustas eelnõu komisjoni liikmetele. Ma seda ei korda, te just kuulsite seda värskelt. Järgnes väga lühikene arutelu sellest, kuidas eelnõu sisu häst... Loe lähemalt

08.05.2024 / 14:00 XV Riigikogu, III session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

19:03

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) teine lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu 391 ehk nõndanimetatud baasseaduse muutmise [eelnõu] puudutab seda, kus Riigikogu põhiseaduslike institutsioonide eelarveotsuseid teeb. See on meenutuseks, millest on jutt.

Muudatusettepanekute tähtaj... Loe lähemalt

19:15

Rahandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2022. ja 2023. aastal)

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Lugupeetud minister! Kahtlemata on oluline teha pikaajalisi plaane ja nende täitmist aeg-ajalt hinnata. Aga kui majas on tulekahju, siis tuleb tegeleda tulekahju kustutamisega, mitte päästa kardinaid või mõelda sellele, milline peaks olema uus diivan. ... Loe lähemalt

09.04.2024 / 10:00 XV Riigikogu, III session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

13:22

Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Teen ülevaate rahanduskomisjonis 4. aprillil toimunud eelnõu arutelust. Külalisena oli veebi vahendusel juures Rahandusministeeriumi finantsteenuste poliitika osakonna juhataja asetäitja Thomas Auväärt ja füüsiliselt kohal nõunik Kristiina Kubja ja rah... Loe lähemalt

20.12.2023 / 14:00 XV Riigikogu, II session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

14:29

Riigikogu otsuse "Ukraina laenu intressikulude katmine" eelnõu (258 OE) teine lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Teen ülevaate Vabariigi Valitsuse algatatud Riigikogu otsuse "Ukraina laenu intressikulude katmine" aruteludest rahanduskomisjonis. Rahanduskomisjon valmistas eelnõu teiseks lugemiseks ette kolmel korralisel istungil ja ühel erakorralisel istungil. Komisjoni ko... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Osutan sellele, et riikide proportsioone ei määratleta mitte prognooside põhjal, vaid kehtiva faktilise andmestiku põhjal.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Ma osutan sellele, et ma olen siin komisjoni esindajana ja tutvustan eelnõu 258. Teiste eelnõude puhul ma selgitan neid eelnõusid puudutavaid küsimusi.

Loe lähemalt

14:59

Riigikogu otsuse "Eesti Vabariigi osaluse suurendamine Euroopa Nõukogu Arengupangas" eelnõu (259 OE) teine lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Head kolleegid! Lugupeetud istungi juhataja! Teen ülevaate Vabariigi Valitsuse algatatud Riigikogu otsuse "Eesti Vabariigi osaluse suurendamine Euroopa Nõukogu Arengupangas" eelnõu teist lugemist ettevalmistavatest aruteludest. Need toimusid rahanduskomisjoni 24. oktoobri, 6. novembri j... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Selliseid arutelusid konkreetselt sellises võtmes ei toimunud. Aga ma osutan sellele, et nende summade puhul on tegemist erinevate kohustuste võtmisega. Näiteks garantiiga, mida käsitleb järgmine eelnõu, ei teki otsest kulu, see tekib sel hetkel, kui laen tuleb tasuda Eestil kui garanteeri... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Eesti peaks tegema sissemakse 2,8 miljoni ulatuses, natuke vähem. Sissenõutav kapital on 7 miljonit, [seda makstakse] sel juhul, kui selleks on vajadus. Komisjoni istungitel ei olnud enam diskussioone selle üle, kuhu [see raha] läheb. Te saate seda lugeda eelnõu seletuskirjast, k... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Need muudatusettepanekud vaadati läbi. Komisjonil on ka kohustus hinnata, kas muudatusettepanekud võivad olla põhiseadusega vastuolus. See tuleneb kas või sellest, et ei võetaks vastu seadusi, mis sisaldaksid põhiseadusega vastu[ollu] minevaid sätteid. Ma tuletan meelde, et korduvalt on nii õigus... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Mina olen komisjoni esindaja ja selle tõttu ma ei kommenteeri praegu erinevaid mõtteloogikaid, vaid osutan sellele, et need muudatusettepanekud läksid vastuollu välisleppega, mille Eesti riik oli varasemalt sõlminud, ja volitusega, mille ta teatud küsimustes oli andnud Euroopa Nõukogu Aren... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Me arutame siin Riigikogu otsust nr 259 ja see küsimus ei puuduta seda eelnõu. Mina olen komisjoni esindaja. Sellel teemal võime diskuteerida muudes kohtades.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Konkreetselt seda küsimust loetletud komisjoni istungitel ei arutatud. Aga osutan sellele, et kui tekib vajadus sissenõutava kapitali [sissemaksmiseks] Eesti riigi poolt, siis vastavad summad planeeritakse riigieelarvesse.

Loe lähemalt

Maris Lauri: Aitäh! Tegemist on poliitilise valikuga, kas aidata Ukrainat või mitte. Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Nagu ma ütlesin, seda komisjon ei arutanud. Aga kõikide laenukohustuste ja ka muude kohustustega on nii, et kui need realiseeruvad, siis tuleb selleks rahalised vahendid planeerida. Kui laenude puhul on see võimalik ette näha konkreetsetel aegadel, siis sissenõutava kapitali ja garantii pu... Loe lähemalt

15:34

Riigikogu otsuse "Riigigarantii andmine Euroopa Investeerimispangale Ukraina ülesehitamise toetamiseks" eelnõu (336 OE) teine lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Tutvustan Vabariigi Valitsuse esitatud Riigikogu otsuse "Riigigarantii andmine Euroopa Investeerimispangale Ukraina ülesehitamise toetamiseks" eelnõu teist lugemist ettevalmistavaid arutelusid rahanduskomisjonis. Arutelud toimusid 4., 11. ja 12. d... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Komisjoni muudatusettepanek puudutas Riigikogu otsust ja see muudatusettepanek täpsustab Riigikogu otsust. Ehk kui algselt valitsus esitas Riigikogule otsuse eelnõu, siis seal oli tõesti viidatud ainult garantii andmisele. Mis otstarbel garantii andmisele, oli selgitatud seletuskirjas. See... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Ma arvan, et meeleolu oli töine ja arukas.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Ma saan aru, et küsimus on lõppenud. Aitäh! Osutan veel kord sellele, et komisjon tegi täpsustuse ja parandas eelnõu. Seda juhtub Riigikogu komisjonides sageli, et sõnastust parandatakse, mingi element, mis on jäänud eelnõusse sisse panemata, tõstetakse seletuskirjast sinna. Teie muudatusettepane... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Selle otsuse eelnõuga otsustab Riigikogu, kas anda garantii või mitte. Ta otsustab garantiilepingu üle. Garantiilepingud on asjaosalistel läbi arutatud. Garantiilepingu tingimuste kohaselt on antav riigigarantii professionaalne maksegarantii, mis antakse tingimusteta ehk riigil puudub võimalus ki... Loe lähemalt

Maris Lauri: Aitäh tähelepaneku eest! Proovin järgmine kord meeles pidada ja loodan, et Annely Akkermann ei ole solvunud. Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Selle märke on [pannud] Rahandusministeerium. Seda tehti 19. oktoobril 2023. aastal, see kehtib 2028. aasta 19. oktoobrini ja aluseks on avaliku teabe seaduse § 35 lõige 3 ja § 40 lõige 1. (Hääl saalist.) Minul ei ole eelnõu käepärast, et seda tsitee... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud Riigikogu aseesimees! Lugupeetud kolleegid! Alustan tsitaadiga: "Eesti majandusliku õitsengu, aga võib-olla ka omariikluse saatus oleneb palju Ukraina edust sõjas Venemaaga. [---] Ukraina ebaedu korral ei too ükski terve mõistusega rahvusvaheline investor oma vara Eestisse ja aastate m... Loe lähemalt

08.12.2023 / 11:00 XV Riigikogu, II session, additional sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

13:50

Riigikogu otsuse "Riigigarantii andmine Euroopa Investeerimispangale Ukraina ülesehitamise toetamiseks" eelnõu (336 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Tegemist on dokumentidega, mis pole mõeldud avalikuks kasutamiseks, ja olukorras, kus need dokumendid võivad minna siit saalist jalutama, ma leian, et see ei ole kohane. Riigikogu liikmetel on dokumentidele ligipääs olemas, kui nad seda soovivad.

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Rahanduskomisjon on nimetatud otsuse eelnõu arutanud oma istungil kolm korda. Esimest korda oli arutelu 6. novembril. Minister tegi ülevaate eelnõust, sellel ma pikemalt ei peatu, see on ka siin tehtud. Üks küsimus oli, kas 10 miljoni suuruse... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Kaks asja. Esiteks on üpris kummaline, kui endine rahandusminister ei tee vahet otsestel kuludel, [mida tehakse] riigieelarvest, ja garantiidel. Garantiid on teatavasti finantskohustused, mis ei ole otseselt kulud. Garantiiks minev summa ei ole see, mi... Loe lähemalt

18.10.2023 / 14:00 XV Riigikogu, II session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

20:01

2024. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (306 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Lugupeetud minister! Head kolleegid! Natuke naljakas on kuulata suurelisi sõnu, mis tühjalt kõmisevad. Aga sisu juurde. Me elame riigina üle oma võimete. Selles ei ole põhjust kahelda lihtsalt seetõttu, et meie riigieelarvelised püsikulud on oluliselt suuremad maksutu... Loe lähemalt

Maris Lauri:

Aitäh! Mul oli tegelikult tõesti protseduuriline küsimus. Siin on repliikide voor, mispärast lubati inimesel pidada kõnet?

Loe lähemalt

23:37

Riigieelarve seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (304 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Riigieelarve seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse esimene lugemine komisjonis toimus 9. oktoobril. Istungil osalesid rahandusminister ja ministeeriumi ametnikud, kes andsid ülevaate eelnõu sisust ja eesmärkidest, samu... Loe lähemalt

11.10.2023 / 14:00 XV Riigikogu, II session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

14:07

Riigikogu otsuse "Eesti Vabariigi osaluse suurendamine Euroopa Nõukogu Arengupangas" eelnõu (259 OE) esimese lugemise jätkamine


Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Rahanduskomisjon arutas eelnõu 25. septembri istungil. Osalesid rahandusminister Mart Võrklaev ja ministeeriumi ametnikest Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö osakonna juhataja Martin Põder ja sama osakonna nõunik Riina Laigo. Minister tegi eelnõus... Loe lähemalt

10.10.2023 / 10:00 XV Riigikogu, II session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

12:22

Riigikogu otsuse "Ukraina laenu intressikulude katmine" eelnõu (258 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud Riigikogu aseesimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed, kolleegid! Rahanduskomisjon arutas antud eelnõu selle aasta 25. septembril oma istungil. Istungil osalesid peale rahandusministri ka Rahandusministeeriumi ametnikud: Euroopa Liidu ja rahvusvahelise koostöö osakonna juhataja Marti... Loe lähemalt

21.09.2023 / 10:00 XV Riigikogu, II session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

10:52

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele parandada üldist poliitilist kultuuri" eelnõu (97 OE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Palun selgitust, mis oli täpselt küsimus. See jäi ebaselgeks.

Loe lähemalt

11:28

Julgeolekuasutuste seaduse muutmise seaduse eelnõu (30 SE) esimene lugemine

video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud …

Loe lähemalt

Maris Lauri:

Lugupeetud istungi juhataja! Ma juhin tähelepanu, et mina soovisin sekkuda hääletusse hääletuse ajal, tõstes käe üles. Minu teada, ma olen kursis, et kui hääletuse ajal tekib kellelgi küsimus, siis hääletus kohe katkestatakse. Kas ma eksisin?

Loe lähemalt

19.09.2023 / 10:00 XV Riigikogu, II session, sitting of the plenary assembly Vaata täpsemalt

10:11 Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest video-link-logo

Maris Lauri:

Lugupeetud õiguskantsler! Head kolleegid! Meie põhiseadus algab sedastusega, et Eesti riik on rajatud vabadusele, õiglusele ja õigusele. Me peame alati ja kõiges sellest lähtuma. Ometi see alati ei ole nii. Võib juhtuda nii, et ühele või teisele tundub, et tema on õigem, tema õigus on suurem, tem... Loe lähemalt

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee