Austatud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Tutvustan teile kultuurikomisjoni algatatud Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu 338.
Eelnõuga muudetakse Eesti Kultuurkapitali seadust ja hasartmängumaksu seadust, et luua võimalus eraldada investeeringutoetust peale Riigikogu kinnitatud pingereas olevate objektide veel ühele riikliku tähtsusega kultuuriehitisele, täpsustada, millisel kujul esitatakse teave erinevatest võimalikest ehitistest Riigikogule ja Eesti Kultuurkapitali nõukogule enne konkreetse ehitise osas otsuse tegemist, ning toetada eesti kultuuri säilimisse ja arendamisse oluliselt panustavate loovisikute toimetulekut, tagades neile sotsiaalsed garantiid. Selleks antakse Eesti Kultuurkapitali nõukogule juurde täiendav ülesanne, muudetakse hasartmängumaksust laekunud vahenditest rahastatavate tegevuste osakaalu ning muudetakse loometöötoetus loometöötasuks. Viimane annab loomeinimestele sotsiaalkaitse. Eelnõu ja selle juurde esitatud seletuskirja on ette valmistanud Riigikogu kultuurikomisjon koostöös Kultuuriministeeriumi, Sotsiaalministeeriumi, Rahandusministeeriumi ja Eesti Kultuurkapitaliga.
Niisiis, seaduseelnõu esimene eesmärk on anda õigus Eesti Kultuurkapitali nõukogule otsustada piisavate rahaliste vahendite olemasolul lisaks Riigikogu otsusega kinnitatud riiklikult tähtsate kultuuriehitiste rajamise ja renoveerimise pingereas olevatele ehitistele kultuuriministri ettepanekul ja kultuurikomisjoni heakskiidul veel ühe kultuuriehitise toetamise üle. Seda muidugi siis, kui ei [ohustata] Riigikogu otsuses nimetatud kultuuriehitiste valmimist. Toetatav kultuuriehitis peab olema kultuurivaldkonna strateegilisi eesmärke täitev.
Kultuurkapitali nõukogu peab kultuuriehitise rahastamise otsuse vastu võtma nõukogu koosseisu kolmeneljandikulise häälteenamusega. Seaduses piiritletakse ühtlasi, et kultuurkapitali nõukogu võib uue otsuse teha ainult juhul, kui kõik eelmised sama lõike alusel otsustatud kultuuriehitiste valmimiseks ette nähtud väljamaksed on tehtud. Seda loomulikult jällegi siis, kui ei [ohustata] Riigikogu otsuses nimetatud kultuuriehitiste valmimist.
Riigikogu 13. septembril 2021. aastal vastuvõetud otsusega "Riiklikult tähtsate kultuuriehitiste rajamise ja renoveerimise pingerea kinnitamine" on paika pandud pikem vaade. Aga Eesti Kultuurkapitali nõukogu saab toetada ühe kultuuriobjekti täiendavat rahastamist kiiremini olukorras, kus Eesti Kultuurkapitalil on selleks vahendeid. Eesmärk on, et kultuurkapitali rahalisi vahendeid saaks kasutada mõistlikult. Riigikogu otsusega kehtestatud nimekirjas ehitamist vajavate kultuuriobjektide valmimine on küll seatud prioriteediks, aga nende valmimisel tuleb arvestada ka valmisolekut objektide [ehitamiseks].
Need objektid on Tartu südalinna kultuurikeskus … Ütleme, need Riigikogu otsusega kinnitatud viis objekti on Tartu südalinna kultuurikeskus, Narva Kreenholmi kultuurikvartal "Manufaktuur", Arvo Pärdi nimeline muusikamaja Rakveres, rahvusooperi praeguse hoone juurdeehitus ja Tallinna filmilinnak. 2023. aastaks on olnud näha, et mitmed kavandatud tegevused Riigikogu nimetatud kultuuriehitiste ehitamiseks on põrkunud erinevate takistustega, millest tulenevalt on ajagraafikud loomulikult nihkes.
Nüüd lühike ülevaade, kuidas on nende kultuuriehitistega ja milline on nende käekäik. Ma loen ette, kus on nende ehitusjärk hetkel. Tartu südalinna kultuurikeskus. Kui algselt oli kultuurkapitali esimene makse planeeritud aastasse 2022, siis esimese väljamakseni summas 167 000 eurot jõuti sel aastal. Saab öelda, et maksegraafik on aasta ja paari kuu võrra nihkes.
Arvo Pärdi [nimeline] muusikamaja Rakveres. Tänaseks on edukalt lõppenud hange ehitaja leidmiseks ning leping ehitajaga on sõlmitud. Ehitustööde reaalne algus on 2024. aasta märtsis-aprillis ning tööde lõpp on kavandatud 2026. aasta esimesse kvartalisse. Algselt sellesse aastasse kavandatud väljamakseid ei toimu, reaalne rahastus algab 2024. aastal. Ehitaja on lubanud saata tööde täpse ajagraafiku ja sellest tuleneva finantseerimisgraafiku, aga seda pole tänaseks tehtud. Esialgsete juttude põhjal vajavad nad 2024. aastal 8 miljonit, 2025. aasta jooksul 9 miljonit ja 2026. aastal viimast osa ehk 4 miljonit eurot.
Nüüd Tallinna filmilinnak. Leping Tallinn Film Wonderland OÜ-ga on valmis ja ootab allkirjastamist. Kuna on puhkenud teatud segadus filmitootjaid ühendava Eesti filmiklastri ja Tallinn Film Wonderlandi vahel, ei ole kultuurkapital siiani lepingut allkirjastanud. Oodatakse, kuni erinevad filmitootjad jõuavad omavahelisele kokkuleppele. Tõenäoliselt jõutakse lepinguni 2024. aasta esimestel päevadel. Loomulikult järgneb sellele lepingute sõlmimine Tallinna Linnavalitsusega ning alles siis saab hakata tegelema ehitushangete ja muuga. Tõenäoliselt jõutakse esimese väljamakseni 2024. aasta teises pooles, ehk jällegi, rahastamisgraafik on ühe aasta võrra nihkes.
Nüüd rahvusooperi juurdeehitus. Kultuurkapitali nõukogu on Rahvusooper Estonia juhtkonda teavitanud sellest, et toetab iga arengut, mis aitab juurdeehituseks loa saamist, ning on valmis omalt poolt rahastama uuringuid ja arhitektuurikonkurssi.
Ja viies objekt, Narva Kreenholmi kultuurikvartal. Kultuuriministeerium on teatanud, et riik algselt kavandatud sihtasutuse moodustamises ei osale. Narva linnapea on kohtumisel kultuurkapitali juhatajaga kinnitanud, et linnal puuduvad vahendid kultuurikvartali väljaehitamiseks ja ka hilisemaks tegevustoetuseks. Linn investeerib teatud ulatuses kultuurikvartali kommunikatsioonidesse, kui see peaks vajalikuks osutuma.
Selleks, et säilitada Riigikogu kaasatus riiklikult oluliste kultuuriehitiste ehitamisse ja veenduda, kas erinevaid ehitisi ehitatakse nõuetekohaselt ja Riigikogu otsust arvestades, esitab edaspidi Eesti Kultuurkapitali nõukogu Riigikogule igal aastal sellekohase aruande. See on ka eelnõus välja toodud.
Eelnõuga muudetakse ka hasartmängumaksu seaduses sätestatud kunstide ja rahvakultuuri valdkondade õppejõudude loometöö edendamiseks eraldatavate vahendite määra 3,8%-lt 2%-le. Nimelt, hasartmängumaksu seaduse § 7 lõike 2 punktis 1 nähakse ette, et hasartmängumaksust laekuvast tulust läheb 47,8% Eesti Kultuurkapitalile, millest omakorda 60,6% eraldatakse kultuuriehitistele ning 3,8% kunstide ja rahvakultuuri valdkondade õppejõudude loometöö programmiks. Ülejäänud osa, see on 35,6%, läheb jagamisele 15 maakondliku ekspertgrupi ja 8 sihtkapitali vahel.
Õppejõudude loometöötoetusest vabanev summa, 1,8% Eesti Kultuurkapitalile laekuvast hasartmängumaksust, suunatakse sihtkapitalide ja ekspertgruppide käsutusse ning toetatakse loomeinimeste toimetulekut. Kui ajaloos veel tagasi minna, siis 2018. aastal suurendati just Eesti Kultuurkapitalile laekuvat hasartmängumaksu osa 46%-lt 47,8%-le. Antud kasvu arvelt lisati Eesti Kultuurkapitalile kohustus eraldada kunstide ja rahvakultuuri valdkondade õppejõudude loometegevuse edendamiseks 3,8% hasartmängumaksust laekuvatest summadest. Selleks on loodud oma stipendiumiprogramm, mille eesmärgiks on toetada avalik-õiguslike ülikoolide ning riigi rakenduskõrgkoolide kunstide ja rahvakultuuri loomeerialade õppejõudude loometegevust ja seeläbi loomeerialasid õpetavate kõrgkoolide konkurentsivõimet ja edukat akrediteerimist. Kõnealuse stipendiumi saamise tingimus on, et ülikoolides looverialasid õpetavad õppejõud oleks vähemalt poole koha ulatuses ülikoolis alalise töölepinguga tööl.
Muudatuse kavandamisel 2018. aastal loodeti välja jõuda kuni 50 õppejõule määratava stipendiumini ning ühe stipendiumi suuruseks arvestati 10 000 eurot. Käesoleval aastal maksab kultuurkapital välja 90 stipendiumit. Võiks maksta ka rohkem, aga Eesti Kultuurkapitalile rohkem taotlusi ei esitatud. Kui me vaatame tulevikku ja maksumuudatusi, siis 2025. aastal saaks õppejõududele määrata juba circa 120–130 stipendiumit. See oleks 2,5 korda rohkem, kui algselt kavandati. Muudel eesmärkidel ei saa Eesti Kultuurkapital toetusteks eraldatud raha kasutada ning see jääks Eesti Kultuurkapitali kontole nii-öelda seisma. Võib-olla on oluline veel ära märkida, et algselt kavandatud 50 stipendiumi väljamaksmine on tagatud ka pärast toetusprotsendi vähendamist.
Eelnõu teine ja väga oluline eesmärk on toetada eesti kultuuri jaoks oluliste loovisikute toimetulekut. Edaspidi nimetatakse loometöötoetus loometöötasuks ja tasu maksmine vormistatakse käsunduslepinguga. See tagab tasu saajale kõik sotsiaalmaksu alusel kaasnevad sotsiaalkaitsed, see tähendab ravi-, pensioni- ja töötuskindlustuse. Praegu makstav loometöötoetus on küll töötamise iseloomuga ja see tähendab, et tulebki sellele määrata vastav ja sobiv tegutsemisvorm.
Loometööks ettenähtud tasu jagatakse loomeperioodi kuude arvuga ja makstakse välja igas kuus, et vabakutseline loomeinimene saaks püsiva sissetuleku ja sotsiaalkaitse. Loometöötasu puhul on oluline, et ühe kuu summa peab olema selline, et sotsiaalmaksu miinimum oleks makstud. Eestis summeeritakse sotsiaalmaksu kuupõhiselt ja 2024. aastal on sotsiaalmaksu minimaalse kohustuse aluseks olev kuumäär 725 eurot.
Loometöötasu ja sellega inimestele kaasnevad sotsiaalgarantiid lahendavad kultuurivaldkonna väga terava probleemi: vabakutseliste loomeinimeste mure sotsiaalsete garantiide kättesaadavuse üle. Nimelt, paljudel kultuurialadel ei ole loomeinimestel palgalisi töökohti ja tööandjat ning seetõttu on tulu loometegevusest ebaregulaarne ja tihti väike. Sageli on töö rahastajaks peamiselt Eesti Kultuurkapital, kes toetab loovtööd maksuvabade toetuste ja stipendiumidega. Võib öelda, et see ei ole küll suur samm, aga on oluline samm loomeinimestele sotsiaalsete garantiide tagamisel. Kuskilt peab alustama.
Nüüd stipendiumidest. Stipendiumid võimaldavad jätkuvalt teha loometööd enesearenduslikul eesmärgil. Preemiate, stipendiumide ja tasude maksmise alused on samuti kultuurkapitali enda kehtestada. Võib-olla on oluline veel rõhutada, et makse ei maksta toetuste ja stipendiumide arvelt. 2023. aasta loometöötoetusteks väljamakstav summa on suurusjärgus 1 miljon eurot ja kui sinna lisanduksid maksud, siis oleks lisa 730 000 eurot.
Kavandatava seadusemuudatusega on seotud ka teised maksumuudatused, mis hakkavad kehtima 2024. aastal. Nimelt, hasartmängumaksu määra ning alkoholi- ja tubakaaktsiisi tõus, loomulikult ka õppejõudude loovtegevuse summa muudetav protsent. Nende muudatuste arvelt lisandub järgmiseks aastaks 2,1 miljonit eurot ning lähema nelja aasta jooksul jõuab see summa 4 miljonini. Seni on kultuurkapitali makstud keskmine loometöötasu summa olnud vahemikus 2000–3000 eurot. Kõige väiksem on olnud 350 ja kõige suurem 10 000 eurot. Kultuurkapitali juhataja sõnul on plaanis ka neid summasid tõsta.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et seadus muudab paindlikumaks riiklikult oluliste kultuuriehitiste rahastamise võimaluse, samas luuakse Riigikogu järelevalve. Muutes Eesti Kultuurkapitali kasutatavate rahaliste vahendite osakaalu erinevate ülesannete vahel, ei kahjustata ühegi grupi õigusi. Võib öelda ka seda, et praktikas on jäänud õppejõudude toetuse fond täies mahus kasutamata. Loometöötasu kasutuselevõtuga sisustatakse töötamise iseloomuga tegevus sellele vastava õiglase sisu ja vormiga. Inimestega sõlmitakse käsundusleping, millega kaasneb sotsiaal-, tulu- ja töötuskindlustusmaksu tasumise kohustus. Maksude ja maksete tasumisega tekivad inimesele vastavad tagatised. Sellisel kujul on lahendus kooskõlas üldiste kõikides valdkondades kasutatavate lahendustega. Võib öelda ka seda, et see lahendus ei vaja Maksu- ja Tolliameti, Sotsiaalkindlustusameti ega Tervisekassa infosüsteemide muutmist.
Komisjonis võeti vastu ka otsused. Tehti ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 19. detsembril käesoleval aastal, tehti ettepanek esimene lugemine lõpetada ja [tehti ettepanek] määrata juhtivkomisjoni esindajaks Heljo Pikhof. Kõik otsused võeti vastu konsensusega. Aitäh!