Aitäh, austatud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Tõsi ta on, et maikuus Isamaa fraktsiooni ettepanekul andsime siin üle eelnõu, et valitsus loobuks oma plaanidest ja konkreetselt selle eelnõu kontekstis plaanist abikaasade tulumaksuvabastust mitte arvestada. Meie mõte ja arusaam on see, et seda peaks kindlasti ka tulevikus [jätkama].
Aga ma lähen ajas veidikene tagasi. Ma meenutan valimiseelset aega, kui peaminister Kaja Kallas oli siin puldis ja palus lugeda oma huultelt, et maksutõuse ei tule. Mäletatavasti oli Reformierakonnal üks valimisreklaam, kus kaks vanemat inimest istusid rahulikult kodus, mõtisklesid tuleviku üle ja siis tuli neid segama peaminister Kaja Kallas, nende rahulikku koduidülli, vapustas neid, püüdis selgitada midagi. Aga sõltumata sellest, mida tema nendele vanematele inimestele selgitas, ma räägin teile, mis vahepeal juhtunud on. Ja sellest ei rääkinud peaminister ei seal reklaamis ega enne valimisi mitte kellelegi. Mäletatavasti toimus kevadsuvel Reformierakonna koalitsiooni eestvedamisel tohutu maksude kaskaad, mis meile kõigile tuli üllatusena. Loomulikult need, kes koalitsioonilepingut lugesid, said aru, mis toimuma hakkab.
Kõige piinlikum on see, et ega ammendavat loetelu ei suuda ma ka täna teile siin anda, sellepärast et Eesti rahvas on pandud valiku ette, et inimesed peaksid ise hakkama võtma endale täiendavat maksu välja, selleks et eelarves auku katta. Veel on seadusega jõustamata limonaadimaks ja automaks. Kui esialgu oli idee, et automaksuga võiks inimestelt kokku koguda 120 miljonit – no loomulikult igaüks, kes seda väljatöötamiskavatsust luges, [sai aru, et] sellesama ühe lausega olekski võinud see eelnõu piirduda: eelnõu eesmärk on, et Eesti maksumaksjad, kellel on autod registris, peaksid solidaarselt eelarvesse panustama 120 miljonit eurot –, siis vahepeal eelarve [tegemise] käigus on jõutud arusaamisele, et 120 on liiga vähe, mõistlik oleks koguda nendelt inimestelt, kellel autod on, kokku 200 miljonit.
Seda, mis seal eelarves tegelikult veel on, me tõenäoliselt saame teada lähipäevil, sest eile, kui meile seda ette kanti – selles mõttes ühes asjas saab küll Jürgen Ligiga nõus olla: ka mina ei ole lugenud nii nagu temagi –, siis osa kritiseeris ette juba. Tõesti, eile õhtul tuli ka uudis, kus … Ma õnnitlesin ka Riina Sikkutit. Mäletan, kuidas ta üle-eelmises või eelmises valitsuses võitles tugevasti selle multifunktsionaalse laeva eest. Tõsi, see nüüd tuleb küll mitte päris selles valdkonnas, kus tema toimetab, mitte tervisevaldkonnas, nii multifunktsionaalne see ei ole, aga siiski see laev erinevaid tegevusi tegema hakkab, erinevaid teenistusi aitama. See laev tuleb, aga ta tuleb raudtee eelarverealt, Eesti Raudteele eraldatud vahenditest hakatakse ehitama laeva meil. Noh, selles mõttes, kui [mõelda], mille üle seal kriitiline olla, siis ma arvan, et spetsialistide kokku pandud eelarves, mida Võrklaev teinud on, hakkame me sihukesi imesid nägema veel üsna palju.
Aga maksud. See on see, mis meil seisab ees ja mille kohta meil puudub igasugunegi aimdus, milliseks need maksumäärad kujunevad. Küll aga teame seda, et tõsteti käibemaksu. See puudutab igat Eesti peret. Mida väiksema sissetulekuga, seda rohkem puudutab see 20%-lt 22%-le tõstetav käibemaksumäär. Mäletatavasti olid seal ka mõned erandid. Seal oli erand, mis puudutas meediateenuste käibemaksu, mis tõuseb 5%-lt 9%-le, ja erand, mis puudutas majutusasutuste teenuseid, mille puhul käibemaks tõuseb 9%-lt 13%-le.
Tulumaksuseaduse muudatused – me mäletame, et see puuduolev raha, mis tõenäoliselt ongi maksuküüru maks, mida me kõik maksma peame hakkama – hakkavad kehtima 2025. aastast. Ja tulumaksumuudatustel lisaks sellele, mida puudutab see eelnõu ehk abikaasade tulude-kulude võimalikku mahaarvamist, kaotatakse ära ka maksuvabastus laste eest. Mäletatavasti see, mida laste ja peredega tehakse, et vähendatakse perspektiivis lastele ja peredele toetusi ja võrreldakse ülemöödunud aastaga, [ja loota,] et need ikkagi tõusevad – no ma arvan, et Eestis ei ole nii palju lolle, kes seda uskuma jääks, ja eks see peegeldub ka ühiskonnas tekkinud rahulolematuses.
Tulumaksu osas olid veel mõned põnevad muudatused. Me mäletame, et kui see eelnõu siia jõudis, siis näiteks pankadel taheti avansilise tulumaksu määra tõsta praegu kehtivalt 14%-lt 22%-le. Selgus, et siis kukuvad pangad kõik pikali ja nii kõrgeks seda tõsta ei saa. Jõuti kokkuleppele, et tõstetakse 18%-le, mis koalitsiooni häältega ka seaduseks vormiti. Siis selgus, et pankadel on ikkagi teatav võimekus ja nad on valmis ühiskonda solidaarselt panustama. Kontekstis, kus seda on võimalik teha madalama maksumääraga, ma saan väga hästi aru, miks see pankadele sobis, miks nad selle peaministri pressitud variandiga nõustusid ja on loomulikult valmis maksma madalama maksumääraga maksu rohkem, et tulevikus teha seda vähem.
Need on maksumuudatused, mis meid ees ootavad. Lisaks loomulikult see, mis veel puudutab iga perekonna sissetulekuid. Neid inimesi, kes on laenu võtnud Eestis – ja neid on õige palju –, puudutab euribor: kelle taskust kümnete, kellel sadade eurode ulatuses. Nii et kulude osakaal iga pere eelarves on kasvanud.
Meie Isamaas oleme arutanud – ja see on esimene algatus –, et tegelikkuses tuleks tagasi liikuda sellele, et abikaasa kulutusi oleks võimalik oma deklaratsioonist maha arvata. Me peaksime liikuma individuaalselt maksusüsteemide mudelilt perekondliku maksustamise konteksti. Ma arvan, et perekond oleks kõige õigem üksus, kelle kaudu maksustamist toimetada. Siis ei oleks vaja meil neid debatte, mis siin olnud on, et kui palju lastele, kuidas, kellele ja millal. Kui me suudaksime maksustamise üksuseks saada perekonna, siis see oleks samm õiges suunas. See eelnõu ja ettepanek valitsusele on esimene samm selles suunas. Tänan tähelepanu eest!