Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Head arupärijad! Küsimusi on peaministrile esitatud tervelt kümme ja mõned küsimused on õige mitmelauselised. Ma luban, et loen kõik need küsimused ette, aga ainult ühel tingimusel: kui te lubate, et kui 15 minutist ei piisa, siis te esimese küsimusena küsite mu käest, mis seal veel kirjas oli. Muidu ma jätaksin küsimused ette lugemata, aga ilmselt vastused ei oleks siis kuigi ülevaatlikud.
Esimene küsimus: "Kui valitsuse käsutuses oli Eesti Meteoroloogia ja Hüdroloogia Instituudi ilmaprognoos, siis miks ei kasutatud hädaolukorra seaduse §-s 10 nimetatud informeerimise võimalust? Hädaolukorra seaduse § 9 lg 3 sätestab, et avalikkust tuleb viivitamata teavitada hädaolukorra tekkimise vahetust ohust, hädaolukorrast ja selle lahendamisest, kui teavitamata jätmine võib ohustada inimeste elu või tervist, tekitada suure varalise kahju või häirida muul viisil oluliselt tavapärast elukorraldust. Kas jagate hr Pomerantsi seisukohta, et "kõik, kes aknast välja vaatavad, näevad niikuinii, mis olukord väljas on"?" Eelhoiatused võimalike raskete ilmastikuolude kohta saabusid Eesti Meteoroloogia ja Hüdroloogia Instituudist juba 9. detsembri ennelõunal. Hädaolukorra seaduse § 10 sätestab, et massiteabevahendi valdaja avaldab muutmata kujul ja tasuta Vabariigi Valitsuse kriisikomisjoni, eriolukorra juhi, eriolukorra tööde juhi ja ministeeriumi või muu hädaolukorda lahendava asutuse teated hädaolukorra tekkimise vahetu ohu, hädaolukorra ja selle lahendamise kohta, sealhulgas teated eriolukorra väljakuulutamise, muutmise või lõpetamise kohta.
9. detsembril 2010 avaldati massiteabevahendite valdajate kaudu järgmised meediateated.
Kell 6.01. Maanteeinfokeskuse teade "Teeinfo" lisaga "Ettevaatust liiklemisel!".
Kell 6.30. Eesti Meteoroloogia ja Hüdroloogia Instituudi tormihoiatus.
Kell 9.00. Päästeameti intervjuu Kuku raadiole saabuvast tormist ja käitumisjuhised elanikkonnale. Teised jaamad refereerisid seda intervjuud. Päästeameti intervjuu "Aktuaalsele kaamerale" saabuvast tormist ja käitumisjuhised olid eetris kell 18.30 ja kell 21.00.
Kell 14.16. Päästeameti pressiteade "Päästeamet hoiatab lumetormi eest" ja käitumisjuhised, jagati infotelefonide numbreid.
Kell 14.34. Eesti Energia teade "Tugev tuul võib põhjustada katkestusi".
Kell 15.47. Maanteeinfokeskuse teade "Kõrvalteedel võib esineda probleeme". Jne.
Seega avalikkust informeeriti ja teavitati hädaolukorra tekkimise vahetust võimalikust ohust vastavalt hädaolukorra seadusele. Siseminister Pomerantsi seisukoht ei kajasta kuidagi elanikkonna informeerimise ebaotstarbekust. Minister täiendas massiteabevahendites avaldatut. Ning lisaks antud hoiatustele peab iga inimene siiski ka ise oma liikumise läbi mõtlema. Teie arupärimises püstitatud konstruktsioon on kontekstist välja rebitud.
Teine küsimus: "Miks jäeti vajalikud ettevalmistused vaatamata ilmaprognoosi olemasolule tegemata ega kaasatud teedel sõidetavuse tagamiseks lisaressurssi? Kas me võime arvestada valitsuse samal tasemel otsustuskiiruse ja tegevusega, kui laekub informatsioon Eesti riigi vastu kavandatavatest aktsioonidest?" Vajalikke ettevalmistusi tehti. Pärast Eesti Meteoroloogia ja Hüdroloogia Instituudi ilmaprognoosi ja tormihoiatuse avaldamist alustasid päästeasutused 9. detsembri ennelõunal ettevalmistusi saabuvaks tormiks. Häirekeskus suurendas valves olevate päästekorraldajate arvu, Ida-Eesti Päästekeskus sõlmis kokkulepped vajadusel kaitseväe rasketehnika kasutamiseks, samuti teavitas Ida-Eesti Päästekeskus kohalikke omavalitsusi vajadusest suurendada valmisolekut tormiks. Päästeamet teavitas 9. detsembri hommikul ja lõunal avalikkust, lisaks tormihoiatusele edastati käitumisjuhised elanikkonnale, samuti valmistusid Päästeamet ja päästekeskused kriisimeeskondade aktiveerimiseks. Virumaa Teed AS, kes Lääne-Viru maakonnas on Maanteeametiga sõlmitud lepingu järgne teehooldaja, kasutas lumetõrjetöödel peale oma 21 tehnikaühiku ka kogu maakonna alltöövõtjate tehnikat (11 ühikut).
Lumetormid ning Eesti riigi vastu kavandatavad ründed on oma olemuselt väga erinevad asjad. Kui Eesti julgeolekuasutustele laekub informatsioon riigi vastu kavandatavatest aktsioonidest, siis selleks puhuks on olemas väga operatiivsed teavitamise ja reageerimise meetmed.
Kolmas küsimus: "Kas teie hinnangul on riigil kohustus tagada liiklus riikliku tähtsusega põhimaanteedel, vaatamata kestvale lumesajule? Kas õhuke riik suudab osutada ja kas ta osutab eelnimetatud teenust ka nn maksuvabadel reedetel?" Riigil on väga selge kohustus tagada riikliku tähtsusega põhi- ja tugimaanteede läbitavus pidevalt, seega igal ajahetkel ja olenemata nädalapäevast ning ka kestvate lumesadude ajal. Riigi põhi- ja tugimaanteede hoiu korraldaja on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium. Maanteeamet peab tagama põhimaanteede läbitavuse.
Neljas küsimus: "Millise hinnangu annate Siseministeeriumi haldusala ametkondade koostööle, kes pärast teate saamist autode kinnijäämisest Padaorus jättis liikluse ümber suunamata ja lasi probleemil paisuda kriisiks, mis sulges ööpäevaks liikluse põhimaanteel?" Padaoru probleem sai alguse sellest, et Maanteeametil ja teehooldajal Virumaa Teed AS ei õnnestunud Padaorus tekkinud ummikut likvideerida ega Tallinna–Narva maantee läbitavust tagada. Politsei- ja Piirivalveamet ning Päästeamet jäid olukorra lahendamisse operatiivselt kaasamata. Politsei reageeris pärast asjaomase teate saamist liikluse ümbersuunamisega kohe ning korraldas autode suunamise Sämi–Sonda–Kiviõli–Varja teelõigule.
Viies küsimus: "Kaitsevägi väljendas valmisolekut saata lumepuhastusega võitlema oma rasketehnika. Padaoru sündmuskohast umbes 50 km kaugusel asuvad nii Viru jalaväepataljon kui Tapa väljaõppekeskus. Kas teie hinnangul saanuks kriisiolukorra professionaalsel juhtimisel toimuda kaitseväe kaasamine kiiremini?" 9. detsembril kell 14.20 oli Ida-Eesti Päästekeskusel olemas kokkulepe Kirde kaitseringkonnaga rasketehnika kasutamiseks. Lisaks kaitseväe tehnikale kaasati Padaoru juhtumi lahendamisse rasketehnikat piirkonna eri ettevõtetest: Aidu karjäär, Repo Vabrikud, Kunda Mobil, KNC, Flexa, OÜ Palgardi Kraana, AS Kunda Nordic Tsement. Tuletan meelde, et 9. detsember kell 14.20 – see oli ikkagi hulk aega enne, kui teesulg tekkis! Kaitsevägi kaasati esimesel võimalusel, kui Päästeametil oli selge, et päästetöid tuleb alustada erakordsetes ilmastikutingimustes. Padaoru juhtumi lahendamisse kaasati 54 kutselist kaitseväelast, 49 ajateenijat ning 20 kaitseliitlast. Kuna eelkokkulepped kaitseväe tehnika kaasamiseks olid sõlmitud ning infovahetus Päästeameti ja kaitseväe vahel toimus kõrgeimal tasandil, siis täiendava juhtimistasandi, Vabariigi Valitsuse kriisikomisjoni aktiveerimine ei oleks sündmuste lahendamist kiirendanud.
Kuues küsimus: "Kui palju inimesi peab jääma teedel ööpäevaks lõksu, et Vabariigi Valitsus käsitleks toimunut kriisiolukorrana ja tegutseks vastavalt?" Nii päästetööde kui ka hädaolukordade lahendamise juhtimine toimub põhimõttel, et sündmust juhitakse nii madalal tasandil kui võimalik ja nii kõrgel tasandil kui vajalik. Padaoru juhtumi puhul ei olnud tegemist üleriigilises plaanis hädaolukorraga. See oli tõsine, kuid lokaalne hädajuhtum, mille lahendamise eest vastutavad asjaomased asutused: regionaalsed maanteeametid, teehooldusettevõtted ja regionaalsed päästekeskused.
Seitsmes küsimus: "Mõned kommentaatorid on väitnud, et läinudsuvistel metsatulekahjudel Venemaa Föderatsioonis lasti lõõmata nõnda kaua seepärast, et oleks võimalik saada häid telekaadreid riigi liidrist lennukiga tulekolletele vett viskamas." Jäägu need väited küll küsijate südametunnistusele! Piinlik on neid siin korrata, aga läheme küsimusega edasi. "Kas härra Pomerantsi juhitud ministeeriumi tegevuse operatiivsuse, kus autodesse lõksu jäänud inimeste evakueerimist alustati alles 12 tundi hiljem, põhjustas saamatus või oli selle taga soov esitleda siseministrit sündmuskohal kriisi lahendajana?" Võrdlus Venemaa Föderatsiooni ja metsatulekahjudega teie arupärimises on kohatu. Siseministeeriumil ja Päästeametil oli valmisolek lumetormi saabumiseks olemas. Probleemiks oli Padaoru juhtumi kohta adekvaatse info puudumine ja teehooldaja vale hinnang olukorrale. Maanteeamet ja teehooldaja AS Virumaa Teed kinnitasid Päästeametile, et olukord on kontrolli all ning tee vabastatakse peatselt. Seda on Päästeamet ka kinnitanud, et adekvaatse info omamine oleks kiirendanud asjade kulgu kolme tunni võrra.
Kaheksas küsimus: "Kas kriisi lahendamises osalenud päästeametnikud saavad oma töö eest tasustatud või langes kirjeldatud osa nende tööst ajale, mille eest töötasu ei maksta?" Päästeteenistujad saavad tasustatud oma töö eest, mis on neile seadusega ette nähtud. Kogu sündmuskohal tehtud töö tasustatakse päästeteenistujatele alati täies ulatuses.
Üheksas küsimus. "Erakordselt rasked lumeolud ei ole põhjustanud probleeme üksnes riigimaanteedel, vaid ka vallateedel. Kas valitsusel on täpne ülevaade, kui palju inimesi jäi lumelõksu? Kui palju kavatseb Vabariigi Valitsus hüvitada kohalikele omavalitsustele erakordsetest lumeoludest tekkinud lisakulu?" 9. detsembril aitasid päästjad lumevangist vabaks ligikaudu 600 inimest. Padaorust evakueerimist soovinud või evakueerimist vajanud isikuid oli 177. Detsembrikuu vältel aitasid päästeteenistujad umbes tuhandel inimesel lumehangedest välja pääseda. Vabariigi Valitsus eraldas 13. detsembril 2010 valitsuse reservist Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile 15 miljonit krooni kohalikele omavalitsustele lumekoristusega seotud kulude katmiseks.
Kümnes küsimus: "Kas teie hinnangul on siseminister Marko Pomerants oma ülesannete kõrgusel?" Siseminister Marko Pomerants on oma ülesannete kõrgusel ning usun, et ta andis Padaoru juhtumi lahendamisel oma parima. Aitäh!