Infotund
Aseesimees P. Kreitzberg
Tere päevast, austatud Riigikogu! Alustame oma igakolmapäevast infotundi. Kohaloleku kontroll, palun! Kohalolijaks registreeris end 27 Riigikogu liiget. Tänasesse infotundi on registreerunud üheksa Riigikogu liiget. Riigikogu liikmete küsimustele vastavad majandus- ja kommunikatsiooniminister Meelis Atonen, sotsiaalminister Marko Pomerants ja välisminister Kristiina Ojuland. Asume käsitlema Riigikogu liikmete küsimusi. Kõigepealt küsib kolleeg Enn Eesmaa välisminister Kristiina Ojulandilt Euroopa Liidu välisministrite nõukogus käsitletu kohta. Palun!
E. Eesmaa
Suur tänu! Austatud minister! Brüsselis äsja toimunud euroliidu välisministrite nõukogu istungil kinnitasite taas kord Eesti seisukohta, et maksustamise küsimustes toetab Eesti ka edaspidi ühehäälsust. Euroliidu kaubandusvolinik Pascal Lamy tahab aga ühtlustada ettevõtte tulumaksu, alustades maksubaasi ühtlustamisest. Maksude harmoneerimist ja maksukonkurentsi säilitamist on aga raske, et mitte öelda võimatu läbi viia, säilitades konsensuse nõuet. Palun öelge, kummale poole kaldusid Brüsselis euroliidu välisministrid selles küsimuses.
K. Ojuland
Aitäh selle küsimuse esitamise eest! Tõepoolest, kahe päeva jooksul toimus Brüsselis taas kord valitsustevaheline konverents, kus muu hulgas arutati ka kvalifitseeritud häälteenamuse võimalikku laiendamist niisugusele valdkonnale nagu maksupoliitika, mis siiamaani on olnud liikmesriikide enda reguleerida. Kahtlemata on maksupoliitika ühe suveräänse riigi tunnusmärk. Mingit lõplikku seisukohta selle kohtumise käigus veel ei kujunenud ja ministrite arvamused selles küsimuses, 25 riigi ministri arvamused, jagunesid enam-vähem pooleks. Tõepoolest on riike, kes on seda meelt olnud juba pikka aega, et maksupoliitika tuleks ühtlustada, nad jagavad Pascal Lamy seisukohti, kuid Eesti, nii nagu mitmed teised meie naaberriigid, aga kaugematest ka näiteks Suurbritannia või Portugal, on olnud seda meelt, et maksupoliitika on olnud siiamaani ja peab jääma ka tulevikus liikmesriigi enda reguleerida.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Kolleeg Enn Eesmaal on täpsustav küsimus. Palun!
E. Eesmaa
Kasutades võimalust, et see kahepäevane istung suhteliselt hiljuti lõppes, ja arvestades, et ülehomme toimub Moskvas Venemaa ja Euroopa Liidu tippkohtumine, juba järjekordne, siis millised olid välisministrite hinnangud just sellel teljel? Meid on alati huvitanud see, et Euroopa Liit kõneleks kõigi partneritega, võib-olla suhteliselt isegi rohkem Venemaaga, n-ö ühel häälel. Kas seda on arvata ka nendes küsimustes, mida Moskvas käsitletakse?
K. Ojuland
Aitäh sellegi lisaküsimuse eest! Nii nagu praktika Euroopa Liidus viimasel ajal on näidanud, eriti just pärast Itaalia eesistumist, kus toonane eesistuja võib-olla ootamatult tegi omapoolseid avaldusi Venemaaga suhetes ja ülejäänud Euroopa Liidu riigid seda hiljem väga tõsiselt kritiseerisid, on, ma usun, üksjagu õppust võetud. Esmaspäevasel istungil valmistati ette päevakorda Venemaaga kohtumiseks. Selle ettevalmistuse raames jõudsid kõik väga ühemõtteliselt ühele seisukohale, et Euroopa Liit on tugev siis, kui nad räägivad ükskõik missuguse kolmanda partneriga ühist keelt, sealhulgas ka Venemaaga. Muidugi, me peame arvestama ka seda, kuivõrd see tippkohtumine leiab aset Moskvas, siis selle päevakorra täpsustamisel võib tulla veel teatud muudatusi Vene poole ettepanekul. See on olnud ka tavaks, et selle poole juures, kus kohtumine toimub, vastavalt kas siis Euroopa Liidu poole peal või kolmanda riigi poole peal, saab korraldaja päevakorda veel omalt poolt täpsustada. Nii et sinna võib tulla mõningaid muudatusi, aga põhimõtteliselt on laias laastus kokku lepitud kõik need valdkonnad, mis käsitlusele tulevad, alates sellest viimasest kohtumisest kõik need teemad, mida peetakse oluliseks poliitiliselt käsitleda, vahepealsed poliitilised arengud ning samuti konkreetsed tegevused neljas valdkonnas, mis puudutab siis konkreetselt juba Euroopa Liidu ja Venemaa vahelisi majandus-kaubandussuhteid, justiits- ja siseküsimusi ning mitmeid teisi valdkondi, ka näiteks keskkonnaküsimusi.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Kolleeg Enn Eesmaalt teine täpsustav küsimus, palun!
E. Eesmaa
Just nendest neljast ruumist oleks mu teine täpsustav küsimus. On juttu olnud, et keskkonnaküsimustest võiks välja kasvada n-ö viies ruum. Teine alternatiiv, mida teoreetiliselt võiks Venemaa võib-olla rohkem pooldada, oleks see, et keskkonnaküsimused jääks endist viisi majandusruumi hulka. Kuidas teile välisministrina praegu tundub, eriti Brüsseli meeleolude järgi, kas selles suhtes võib tulla Moskva tippkohtumisel mingit arengut?
K. Ojuland
Aitäh selle lisaküsimuse eest! Kaitsta Läänemere puhtust on olnud Eesti välispoliitika üks olulisi prioriteete pikka aega. Ja nii nagu te olete kindlasti kursis, kolme Balti riigi peaministrid ning kolm Euroopa Liidu peaministrit, Balti mere äärsete riikide peaministrid on teinud ka ühiskirja eesistujale, kus seda teemat palutakse eraldi päevakorda võtta. See on päevakorda võetud ja me praegu töötame selle nimel, et just nimelt sellest keskkonnapaketist saaks eraldiseisev pakett, sest tegelikult on ka teisi olulisi ja meie jaoks kindlasti ohtliku iseloomuga võimalikke keskkonna reostajaid siin meie enda lähinaabruses. Võtame kas või Sosnovõi Bori, mis on ka olnud üks oluline objekt, millele Euroopa Liit on alati tähelepanu pööranud. Ja kui te lubate, siis võib-olla ka informatsiooniks, et Eesti poolt vaadatuna kindlasti oluline teema on selle tippkohtumise päevakorras meie piirilepinguga seonduv. Sellel kohtumisel tuleb üles Eesti ja Vene vahelise piirilepingu küsimus ning samuti täna meedias segadust tekitanud küsimus T_et_eenia ümber. Tõepoolest, T_et_eenia küsimus on seal päevakorras sees ja ma võin ka siinkohal kinnitada, et Eesti välisministril ei ole mitte mingisugust põhjust olla vastu T_et_eenia küsimuse käsitlemisele Euroopa Liidu ja Vene tippkohtumise raames. Vastupidi, see on olnud kogu aeg meie huvides. Ma usun, et ka edaspidi, Euroopa Liidu liikmena ja peale partnerlus- ja koostöölepingu allakirjutamist Venemaaga ning selle lisadeklaratsiooni vastuvõtmist on kahel poolel täiesti legitiimne õigus ja võimalus käsitleda inimõigustega ja vähemustega seonduvaid küsimusi, ja ma usun, et Euroopa Liit hakkab sellele tulevikus päris palju tähelepanu pöörama Venemaa küsimuses.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Täpsustav küsimus kolleeg Silver Meikarilt. Palun!
S. Meikar
Aitäh! Tahakski küsida T_et_eenia kohta. Tänases Eesti Päevalehes ilmus üks lühike artikkel, kus teid süüdistati soovis see teema üldse välja jätta. Kas te oskate seda kommenteerida?
K. Ojuland
Jah, kõigepealt muidugi võin veel kord üle korrata, et ma olen ise korduvalt T_et_eenias käinud ja seda enam ei ole mul mitte mingisugust põhjust arvata, et Euroopa Liit ei peaks Venemaaga T_et_eenia küsimust käsitlema, selle päevakorrast välja jätma. Vastupidi, ma olen viimasel ajal väga palju rääkinud oma kolleegidega sellest, et kui Euroopa Liit soovib T_et_eeniast väga tõsiselt rääkida, siis tuleb sellest ka väga tõsiselt rääkida Euroopa Nõukogus, kus Venemaa on ise täisliige ning kõik Euroopa Liidu riigid on Euroopa Nõukogu liikmed. Nii et see on üks teema, mis on olnud pikalt päevakorral. Ja mitte mingisugust õigustust ei ole ühest küljest terroristidel T_et_eenias, kuid teisest küljest ei ole mitte mingisugust õigustust Vene poolel selles osas, mis puudutab naiste vägistamist, inimeste tapmist, teadmata kadunuks jäämist jne. Nii et need on kõik teemad, mida tõepoolest ausalt ja avameelselt tuleb partnerite vahel arutada.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Viimane täpsustav küsimus kolleeg Eiki Bergilt. Palun!
E. Berg
Ma tänan! Te mainisite ühe võimaliku teemana ka piirilepingu allakirjutamist ja selle hilisemat ratifitseerimist. Viimased viis aastat on olnud täis kõrgendatud ootusi. Kas on nüüd näha, et midagi on muutumas, mis võiksid olla meie partnerite, liikmesriikide seisukohad selles küsimuses? Lihtsalt kommentaariks niipalju, et 27.-28. aprillil viibisin ma Brüsselis ühel pressikonverentsil, kus härra Kossat_ov väga otseselt ütles, et hetkel ei ole olemas sellist poliitilist kliimat, mis võimaldaks lepet n-ö alla kirjutada.
K. Ojuland
Aitäh selle küsimuse eest! Tõepoolest, olles üle kahe aasta välisminister olnud ja kuulnud ka korduvalt Vene poole lubadusi piirilepingu kohesest allakirjutamisest, ei ole mul põhjust olla eriliselt suur optimist. Kuid ma usun, et meie jaoks, Eesti jaoks on tähtis see, et piirilepinguküsimus on väga selgelt, ausalt ja ühemõtteliselt Vene poolega üles võetud, ja selle küsimuse juurde kindlasti tullakse ikka ja jälle tagasi niikaua, kuni see asi saab lahendatud.
Aseesimees P. Kreitzberg
Suur tänu, proua minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Siiri Oviir küsib sotsiaalminister Marko Pomerantsilt sotsiaalkaitse kohta. Palun!
S. Oviir
Tänan, lugupeetud juhataja! Lugupeetud sotsiaalminister! Ma kirjeldan teile ühte situatsiooni ja sellest tuleneb küsimus. Tütar läks õppima ülikooli, õpib juba teisel-kolmandal kursusel, tal sündis laps. Abielus ta ei ole. Ema jäi elama teise linna ja tal on veel kaks alaealist last, keda ta üksi kasvatab. Kuna jaanuarist jõustus vanemahüvitise seadus, siis arvestatakse selle täiskasvanud tütre vanemahüvitise seadusega saadu kodukohta jäänud pere sissetuleku hulka. See ei ole üks juhtum, neid juhtumeid on palju üle Eesti, sellest on kirjutatud ja helistatud. Inimesed on mures. Ma tegin seadusparanduse eelnõu, valitsus lükkas selle tagasi. Miks?
M. Pomerants
Aitüma! Minu arusaama kohaselt on sellises olukorras täiesti võimalik seda tütart koos oma lapsega käsitleda iseseisva leibkonnana.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Kolleeg Siiri Oviirilt täpsustav küsimus. Palun!
S. Oviir
Tänan väga! Kui lugeda sotsiaalhoolekande seaduse § 22 ja võtta kõrvale vanemahüvitise seadus, siis ei ole see nii. Ja kui see isegi on nii, ministri sõna on teinekord seadus, siis miks sotsiaalosakonnad üle Eesti teevad teistmoodi? Miks jooksutatakse inimesi, nii et nad peavad tulema siia Toompeale? Järelikult on viga ikka seaduses. Milline on väljapääs?
M. Pomerants
Aitüma! Kui teie toodud faktid tõepoolest vastavad tõele, et sotsiaalosakonnad neid jooksutavad, siis mina ministrina teen selle asja selgeks, miks niimoodi on ja miks seadust niimoodi tõlgendatakse. See olukord on sel juhul ebanormaalne.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Kolleeg Siiri Oviirilt teine täpsustav küsimus. Palun!
S. Oviir
Tänan väga! Mul on sellesama seaduseelnõu kohta veel teinegi küsimus. Eesti õigusruum on võtnud omaks mitmetes seadustes, et kuni 24. eluaastani on see iga, mil vanemad lapsi üleval peavad. Võtame või toitjakaotuspensioni. Kui üks vanematest sureb, siis riik maksab tema lapsele ülalpidamist kuni 24. eluaastani. Sotsiaalhoolekande seaduse viimastes muudatustes see enam nii ei ole: doktorandid, magistrandid, kes on väga sageli üle 24-aastased, on liidetud teie tõlgenduses, mida te valitsusele esitasite, oma vanematega kokku ja nendel ei ole õigust sotsiaalabile, mida neile võimaldab - ja kohustab meid seadusi nii tegema - põhiseaduse § 28. Millal see olukord muutub?
M. Pomerants
See on siis küsimus puudusest ja tudengitest. Minu meelest tuleb puudust kannatavate tudengite küsimust eristada tudengitele õppimise ajal sissetuleku tagamise küsimusest. Me oleme ka õiguskantslerile esitanud oma seisukoha, et ülikoolis õppimine ei ole selline sotsiaalne risk, mis iseenesest paneks riigile sotsiaalabi andmise kohustuse. Seda ühelt poolt. Põhiseaduse § 28 kohaselt on isikul õigus abile, kui ta on puuduses. Nii Riigikohus kui õiguskantsler on kinnitanud arusaama, et puuduses on üks pereliige siis, kui tema pere on puuduses. Tudengitel, kes on puudust kannatavast perest, on õigus toimetulekutoetusele. Seega kehtiv seadus ei ole kuidagi vastuolus põhiseadusega ja on pigem sellega kooskõlas.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Veel üks täpsustav küsimus kolleeg Siiri Oviirilt. Palun!
S. Oviir
Aitäh, härra juhataja! Me oleme siin saalis teineteisest mööda rääkinud juba paar aastat. Küsimus on näiteks 30-aastasest doktorandist, kellel on puudus. Ma ei eelda, et tudeng automaatselt peaks toimetulekutoetust saama sotsiaalabi korras. Tal on puudus, aga te seote ta perega, esitades valitsuses kümnekordselt kõrgendatud andmed, et nendele toetuse maksmine maksab 116 miljonit, mis on kolmandik tänaste toimetulekutoetuste reast. See on ebapädev. Miks te olukorda muuta ei taha, nii nagu põhiseadus meil seda ette näeb? Ma rõhutan, ma räägin puuduses olevast üle 24-aastasest õppurist.
M. Pomerants
Aitüma! Ma saan küll enda juurde jääda, et kui selline eelnõu jõustuks, nagu te ette olete pannud, siis tekiks kõigil neil 17 000 tudengil potentsiaalne õigus toimetulekutoetusele, kuna muid sissetulekuid lihtsalt ei ole. Seetõttu tuleks eelarves kas või käesoleval aastal ette näha täiendavalt 116 miljonit krooni. Meie arvame, et õppimise korral on n-ö abistamise meetodiks vastavad õppetoetused, küll mitte sotsiaalabi.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Viimane täpsustav küsimus kolleeg Eiki Nestorilt. Eiki Nestor loobus küsimusest. Sellega on küsimuse käsitlemine lõpetatud ja läheme järgmise küsimuse juurde. Kolleeg Eiki Nestor küsib majandus- ja kommunikatsiooniministrilt Meelis Atonenilt praamiühenduse kohta. Palun!
E. Nestor
Aitäh! Tere ja jõudu, härra minister! Ja tänan ka kirjaliku vastuse eest, mis erinevalt teie kolleegide omadest saabus õigel ajal. Aga asi on tõsine. Kui pool aastat tagasi võis veel soovida jõudu, siis täna on juba 19. mai ja varsti on 1. oktoober. Ja nüüd on selgunud, et Tallinna Sadama üritus tegelda praamiliiklusega alates selle aasta 1. oktoobrist siiamaani ei kulge edukalt ehk esimene kord kukkus läbi. Mis siis nüüd saab? Inimesed tahavad ju teada, kas ikka saab sügisel Saaremaalt või Hiiumaalt mandrile ja tagasi või mitte?
M. Atonen
Aitäh! Austatud Riigikogu liige! Head ülejäänud Riigikogu liikmed! Võin veel kord kinnitada, et 1. oktoobrist sõidab loomulikult praam jätkuvalt Virtsu-Kuivastu ja ka Rohuküla-Heltermaa vahet. Eile pandi Riigihangete Ametis üles järjekordne riigihange, mis seekord viiakse Tallinna Sadama poolt läbi eelläbirääkimistega pakkumise korras. Selline variant on riigihangete seaduses ette nähtud ja selle menetluse jooksul on võimalik läbi rääkida nende osapooltega, kes on avaldanud huvi praamide kas rentimiseks või müümiseks. Me loodame, et Tallinna Sadam saab paari kuu jooksul need hanked läbi viidud. Siis selgub ka praamide rendile andja Tallinna Sadamale ja siis selgub ka lõplik teenuse osutamise kord Tallinna Sadama poolt.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Kolleeg Eiki Nestoril on täpsustav küsimus. Palun!
E. Nestor
Tänan! Täpsustav küsimus ongi mul Tallinna Sadama kohta. See on lõpuks valitsuse otsustada. Kui Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ei suutnud hanget korraldada, nii et sinna oleks leitud vedaja, ja kui otsustati sadam, siis sadam. Minugi poolest, olgu sadam. Aga te olete nii suuliselt kui ka mulle kirjalikult veendunult vastanud ühte, mille eest teile aitäh, et toimuvate muudatustega praamiliikluse kvaliteet ei lange ega piletihinnad ei tõuse. Minu küsimus on selles, et kuidas ja kas saab Tallinna Sadam võtta pikaajalisi kohustusi riigile, sellepärast et ma ei näe kuidagi, kuidas oleks muidu võimalik teie ilusat ja õiget lubadust hindade taseme ja kvaliteedi säilimise kohta täita. Kas Tallinna Sadamal on õigus riigi nimel võtta kohustusi kas või näiteks sellel teel, et me peaks riigieelarvest andma praamiühenduse jaoks raha?
M. Atonen
Aitäh! Kõigepealt, Tallinna Sadam ei saa võtta riigi nimel kohustusi. Küll saab Tallinna Sadam endale pandud ülesannete täitmiseks võtta kohustusi, sealhulgas ka pikaajalisi kohustusi. Näiteks erinevate sadama arendusprojektidega Tallinna Sadam seda praegu juba teebki. Täpselt samasuguse äriprojektina tuleb käsitleda praamiteenuse osutamist. Selleks et näiteks sisse osta praamid või neid rentida, on loomulikult Tallinna Sadamal vastavalt äriloogikale õigus võtta pikemaajalisi kohustusi.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Teine täpsustav küsimus kolleeg Eiki Nestorilt.
E. Nestor
Vaat siin tekibki nüüd üks niisugune küsimus, mis ei ole täpsustav, vaid on lausa põhimõtteline. Võib-olla ma eksin, aga niipalju kui mina Tallinna Sadama kohta käivate seaduste järgi asjast loen, saan ma aru üht. Näiteks seda tulu, mis tekib Tallinna Sadamal muudest operatsioonidest, ei tohi ta kasutada selleks, et maksta kinni praamiliiklust Saaremaale ja Hiiumaale. Kas teie meelest on Tallinna Sadamal selline ristsubsideerimise õigus olemas?
M. Atonen
Aitäh, härra Nestor! Mina ei tea, kust te olete lugenud, et pikaajalise kohustuse võtmine võrdub ristsubsideerimisega. Kindlasti ei ole mina täna siin öelnud seda, et ristsubsideerimine erinevate teenuste osutamise lõikes on lubatud. Aga pikaajaliste kohustuste võtmine võib olla vajalik teinekord ka sel juhul, kui pikemaajalises äriplaanis on teenuse osutamine täiesti äratasuv ettevõtmine. See ei välista iseenesest esialgset suuremat investeeringut ja selleks esialgseks suuremaks investeeringuks tuleb võtta pikemaajalisi kohustusi. Aga vaieldamatult ristsubsideerimine erinevate elualade lõikes on ka Tallinna Sadamas nagu teisteski ettevõtetes, kes on lisaks veel ka natukene turgu mõjutavas situatsioonis, välistatud.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Veel üks täpsustav küsimus kolleeg Eiki Nestorilt.
E. Nestor
Aitäh! Luban, et viimane. Tore, et me siis mõnest seadussättest ühtmoodi aru saame, kuigi ikka on asi segane. Kes siis need sellesama kvaliteedi ja sama hinnatasemega sõidud kinni maksab, kas riigieelarve?
M. Atonen
Aitäh! Tegelikult võib nii öelda, et praegu on äriplaan, mis on koostatud praamiteenuse osutamiseks, selline, et juhul kui riik investeerib esialgselt praamide soetamisse, siis mõne aasta jooksul see tegevus on juba ennast ise ära tasunud piletihindadest, osutatud teenustest, teatud teenuste osutamise väljarentimisest, järelikult sinna ei olegi vaja peale maksta. Nii et kui teenuse osutamise käigus selgub, et kuigipalju tuleb peale maksta, siis loomulikult riigiabi andmine Eesti Vabariigis käib vastavalt seadustele ja see on hoopis teine protsess. Aga ma arvan, et sellele küsimusele saab täpsemalt vastata paari aasta pärast.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Veel kaks täpsustavat küsimust. Kolleeg Mark Soosaar, palun!
M. Soosaar
Lugupeetud juhataja! Hea minister! Hiljuti, viibides Ahvenamaal Euroopa saarte nõukogu koosolekul, sõitsime mööda saarestikku ringi ja märkasime, et saartel elavatele inimestele on praamisõit peaaegu tasuta, praamidel ei ole einelaudasid ega alkoholipuhveteid ja praamid sõidavad hästi kiiresti. Meil näeb ühenduse pidamine Saaremaaga, Hiiumaaga ja kahe suure saare vahel välja vastupidi, praamid sõidavad aeglaselt, kohv ja alkohol on hästi kallid ja inimesed seisavad reedel ja pühapäeval päris pikkades järjekordades. Aga eriti huvitav on see, et praamihinnad, ülesõiduhinnad suvel millegipärast tõusevad, hoolimata sellest, et praamifirmad saavad riigilt ühtlast dotatsiooni. Kui Ahvenamaal ja ka Gotlandi ja Bornholmi saarel elavatele inimestele on ette nähtud odavamad praamipiletid, siis meil seda tegelikkuses ju ei ole. Milles on asi, kas teil ei hakka jõud peale või ootate äkki Riigikogult abi, et seda olukorda lahendada?
M. Atonen
Aitäh! Vaieldamatult tuleb praeguse olukorra põhjusi otsida aastate tagant, kui 1994. aastal, kui mu mälu mind ei peta, sõlmiti kümneks aastaks leping, millega strateegiline infrastruktuur anti riigi käest sisuliselt erafirma haldusesse. Leping, mis tollal koostati, on selline, et riigil ei ole sisuliselt teenuseosutaja üle võimalik kontrolli saavutada, ja just seetõttu olemegi üritanud natukene teises võtmes lahendada praamiteenuse osutamist, et me ei peaks järgneva kümne aasta jooksul teie esitatud küsimust jälle ja jälle tõstatama. Siinkohal minule näib, et selle positiivne külg, et riik praamiteenuse osutamise riigi omanduses oleva firma kätte võtab, seisab ka selles, et me näeme ära, millised on tegelikult selle teenuse osutamise kulud, millised on tulud kogu sellest teenusest, ja siis on võimalik ka järgmisi otsuseid langetada. Loomulikult ei ole riigi ülesanne iga hinna eest praegu makstavat dotatsiooni sellele teenusele vähendada. Näiteks, kui sama raha eest oleks inimestel võimalik rohkem ja kvaliteetsemat teenust saada, siis see oleks ju ainult hea. Vaieldamatult on meie ülesanne ja meie eesmärk olnud selle teenuse lahti rääkimine, lahti arvutamine ja siis selle läbi ka parema teenuse osutamine.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Ja viimane täpsustav küsimus kolleeg Helir-Valdor Seederilt. Palun!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud minister! Te olete öelnud, et Tallinna Sadam suudab seda praamiliikluse teenust alates 1. oktoobrist odavamalt osutada kui senine teenuseosutaja. Samal ajal on riigieelarves ette nähtud dotatsioonid praamiliikluseks. Kui nüüd tõepoolest õnnestub seda tulevikus odavamalt teha, milline on siis riigi käitumine, kas vähendatakse juba ettenähtud dotatsioone või vähendatakse piletihindu reisijatele?
M. Atonen
Aitäh! Ma arvan, et järgmise aasta teiseks pooleks saame tegelikult ülevaate, mis täpselt toimub praamiteenuse osutamises. Ja kui te küsite minult, kas me hakkaks hindu langetama või mis me teeksime, siis minu loogika on selles, et vaieldamatult kõige õigem oleks parandada teenuse kvaliteeti ja võib-olla näha ette ka seda võimalust, et praamid näiteks teatud aegadel tihedamalt käiksid. Selles mõttes ei ole riigil eesmärki praamindusest iga hinna eest raha ära võtta.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan väga, härra minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Andres Herkel küsib välisminister Kristiina Ojulandilt rahvaste enesemääramise õiguse kohta. Palun!
A. Herkel
Aitäh! Austatud minister! Nagu kombeks on, esimene küsimus tuleb üldistav. Ma usun, te nõustute minuga, et rahvaste enesemääramise õiguse puudulik rakendamine ning selles valdkonnas valitsevad topeltstandardid on üks tänapäeva maailma kõige valulisemaid probleeme. Minu küsimus on: mida saab Eesti teha ja mida saavad riigid üheskoos teha näiteks Euroopa Liidu kaudu, aga ka Euroopa Nõukogu kaudu - ma pean silmas teie kandideerimist Euroopa Nõukogu Parlamentaarse Assamblee peasekretäri kohale - selleks, et rahvaste enesemääramise õigust paremini tagada?
K. Ojuland
Aitäh selle väga tähtsa küsimuse eest! Kahtlemata ei ole kaks minutit aeg, et nii tähtsas küsimuses üldse sõna võtta, aga ma püüan kontsentreeritult vastata. Ma usun, esiteks, Eesti ise oma ajaloolise kogemusega on kindlasti riik, kes on suutnud oma iseseisvuse taastada ja teatud mõttes olla ka võib-olla eeskujuks nendele rahvastele, kes praegu mõtlevad enesemääramise peale. Enesemääramise õigus iseenesest on praegu reguleeritud väga selgelt rahvusvahelise õigusega, ÜRO resolutsioonidega, rääkimata siis ÜRO põhikirjast, mis on kõige aluseks, ning ka vastavate konventsioonidega, mis käsitlevad kodaniku poliitilisi õigusi, ning samuti majanduslike, sotsiaalsete ja kultuuriliste õiguste paktis. Mida Eesti saab teha? Ma ütleksin nii, et Eesti, kes on saanud Euroopa Liidu liikmeks, NATO liikmeks, on riik, kes istub võrdsena maailma mõjuvõimsate riikidega laua taga koos, me oleme otsustajate hulgas. Niisuguses olukorras lähtume me loomulikult eelkõige ka ise rahvusvahelisest õigusest, mis on kõige aluseks ja kõige raamiks. Ja kui me vaatame konkreetselt neid sündmusi, mis võib-olla lähiaastatel ees seisavad, siis kindlasti on väga huvitav Eesti poolt jälgida näiteks sündmusi Serbias ja Montenegros, kus vastavate lepingutega on järgmisel aastal kavandatav referendum, kus võibki juhtuda, et Montenegro rahvas otsustab kasutada seda võimalust, mis neile praegu vastavalt rahvusvahelistele lepingutele on ette nähtud.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Kolleeg Andres Herkelil on täpsustav küsimus. Palun!
A. Herkel
Eelmisel nädalal tegid 28 Eesti valdavalt noorema põlvkonna kultuuritegelast avaliku pöördumise, mille sisuks oli T_et_eenia rahva kaitse. Ehkki olukord T_et_eenias teeb mind väga kurvaks, tegi see pöördumine, sellise kodanikuinitsiatiivi üleskerkimine Eestis mind rõõmsaks. See pöördumine on mingis mõttes adresseeritud ka Riigikogule ja Välisministeeriumile - mida meie saame siin teha. Riigikogu vastaval toetusgrupil on kavas pöördumise initsiaatoritega ka kohtuda, veel ei ole seda teha jõudnud. Aga minu küsimus on: kuidas suhtute selle pöördumise tonaalsusesse ja kas Välisministeerium sellest ajendatuna kavandab mingeid initsiatiive?
K. Ojuland
Aitäh! Eks see, mis puudutab T_et_eeniat, on olnud Eesti poliitikas aeg-ajalt rohkemal või vähemal määral ikka päevakorral, küll Riigikogus, küll on ka Välisministeerium saanud erinevaid arvamusavaldusi ja kirju. Loomulikult tuleb nendesse kõikidesse ülimalt tõsiselt suhtuda. Samas Eesti väga selge välispoliitiline joon, Eesti valitsuste seisukoht läbi erinevate valitsuskoalitsioonide on olnud see, et Venemaa territoriaalset terviklikkust tuleb austada, ja see on muidugi alus kogu T_et_eenia-poliitika käsitlemisele, mis puudutab enesemääramist. Mis aga puudutab veel kord inimõiguste ja põhivabaduste olukorda, õieti inimõiguste rikkumisi T_et_eenias, siis siin on loomulikult õigus Eesti-sugusel demokraatlikul riigil olla ülimalt kriitiline ja nõuda Venemaalt nende kohustuste täitmist, rahvusvahelise õiguse printsiipide järgimist ja selles osas ei saa kindlasti mingisuguseid mööndusi ükski demokraatlik riik teha.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Kolleeg Andres Herkel, teine täpsustav küsimus, palun!
A. Herkel
Aitäh! Ma ei tahaks tegelikult seda küsimust esitada, aga tänane Eesti Päevaleht on trükitud must valgel ja väga raske on siit aru saada, mis on õige ja mis ei ole. Seetõttu tulen Euroopa Liidu välisministrite nõukogu istungi juurde tagasi. Minu küsimus selle kohta on: millise ettepaneku tegi seal Taani välisminister T_et_eenia küsimuse käsitlemiseks läbirääkimistel Venemaaga ning millise seisukohaga esines Eesti välisminister?
K. Ojuland
Aitäh! Mul on tõesti väga hea meel, et täna on võimalus selgitada seda segadust, mida Päevalehe artikkel on tekitanud. Kõigepealt, see küsimus oli arutelul mitteametlikul kohtumisel Balti välisministrite ja Põhjamaade välisministrite vahel, mis on tavapärased kohtumised enne igat välisministrite nõukogu üldistungit. Nii oli see ka seekord ja omavahel mitteametlikult me tõesti neid teemasid käsitlesime. Ma võin veel kord kinnitada, et selles küsimuses - mulle tundub niivõrd võimatu seda ajalehest lugeda - Eesti välisministrina ei tuleks mul isegi sellist mõtet pähe, et paluda mitte panna T_et_eeniaga seonduvat Euroopa Liidu ja Venemaa tippkohtumise päevakorda. Mis aga puudutab päevakorra arutelu välisministrite nõukogus, siis tõepoolest seda väga lühidalt seal käsitleti, kuid ei Taani välisminister ega ka Eesti välisminister selles küsimuses sõna ei võtnud, sest et T_et_eenia küsimus oli juba nagunii eesistuja poolt sinna sisse pandud.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Üks täpsustav küsimus veel kolleeg Andres Herkelilt. Palun!
A. Herkel
Aitäh! Ma läheksin korraks Tiibeti juurde. Nimelt, märtsis saadeti teile mitusada allkirja, mis olid kogutud kodanikuinitsiatiivi korras väljapaistva Tiibeti laama Tenzin Delek Rinpoche kaitseks. Ta on Hiina võimude poolt surma mõistetud ja seda täiesti selgelt poliitilistel põhjustel. Ma tänan, et te erinevalt näiteks Hiina Rahvavabariigi saadikust Riigikogu toetusgrupile selles osas vastasite. Aga minu küsimus on, kas Välisministeerium ja teie isiklikult olete vahepeal saanud teha midagi konkreetset, et Tenzin Delekiga seotud küsimusi tõstatada ja teda kaitsta?
K. Ojuland
Aitäh! Mis puudutab laiemalt inimõiguste olukorda maailma erinevates tormilistes paikades ja diktatuuri all elavate rahvaste hulgas, siis selles valdkonnas on Välisministeeriumi ametnikud osalenud eri ekspertgruppides või komisjonides, alates kas või ÜRO inimõiguste komiteedest ja lõpetades Euroopa Nõukogu või OSCE komiteedega, ning need küsimused on alati päevakorral ja kindlasti on Eesti alati jaganud seisukohti, mida ka teised demokraatlikud riigid ja eelkõige Euroopa Liidu riigid selles valdkonnas on väljendanud.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Täpsustav küsimus kolleeg Toomas Alatalult. Palun!
T. Alatalu
Aitäh! Lugupeetud proua minister! Rääkides Serbiast ja Montenegrost, te ei nimetanud kolmandat poolt, Kosovot, kellele on tegelikult ju ka lubadusi jagatud. Siit ka minu küsimus: milline on Eesti suhtumine Kosovo iseseisvusesse ja kas Eesti on tuletanud mõnedele lääneriikidele meelde seda, mida nad kosovolastele on lubanud näiteks 1999?
K. Ojuland
Aitäh! Kosovo on praegu väga suure tähelepanu all ja Kosovost ei lähe praktiliselt kunagi mööda ükski välisministrite nõukogu, mis iga kuu Brüsselis toimub. Kosovo suhtes on Eesti ühemõtteliselt jaganud nii ÜRO kui ka Euroopa Liidu seisukohta, et Kosovo staatuse määramisele peab eelnema väga selgelt teatud tingimuste täitmine. See, mida me oleme viimastel nädalatel kuulnud ÜRO kõrgelt esindajalt Harri Holkerilt, viitab kõik sellele, et Kosovo staatusest ehk tulevikust rääkimiseks, olgu see siis iseseisvus, olgu see autonoomia või mis iganes, peavad enne olema täidetud elementaarsed tingimused. Nende tingimuste täitmisega rahvusvaheline üldsus loomulikult tegeleb. Nagu me teame, Eestigi osaleb seal näiteks rahuvalveoperatsioonides. See on koht, kus me oma aktiivset poliitikat saame puhtpraktiliselt ellu viia.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Viimane täpsustav küsimus kolleeg Eiki Bergilt. Palun!
E. Berg
Ma tänan! Kuna Euroopa Liidu ja Venemaa partnerlus- ja koostööleppe lisaprotokolli viimane lõik andis mõlemale osapoolele võrdse võimaluse tõstatada vähemusega seonduvaid teemasid, siis Venemaa on seda võimalust ka juba kasutanud. Minu küsimus puudutab konkreetselt Eesti käitumist. Kas Eesti lähtuvalt sellest sõnastusest on esitanud omakorda vastavasisulisi nõudmisi või pöördumisi Venemaale, kui me räägime siin soome-ugri rahvaste õigustest või kas või T_et_eenia küsimusest?
K. Ojuland
Aitäh! See just nimelt oli teema, mida me Põhjamaade ja Baltimaade ministritega omavahel mitteametlikult arutasime enne läinud esmaspäeval ja teisipäeval toimunud välisministrite istungit. See on just nimelt asi, mida mina oma mõtteavalduses kolleegidele ka mainisin, et kuivõrd see deklaratsioon on alla kirjutatud partnerlus- ja koostöölepingu juurde, siis on Euroopa Liidul väga selge legitiimne alus võtta need olulised teemad päevakorda, kus me näeme, et kas siis põhivabadusi või inimõigusi on piiratud, sealhulgas ka tõesti see osa, mis puudutab soome-ugri rahvaid. Teatavasti on selle aasta suve lõpus Eestis toimumas suurem rahvusvaheline konverents, kus soome-ugri rahvastega seonduvaid probleeme käsitletakse. Pärast seda, ma usun, on meil endil kindlasti tunduvalt rohkem informatsiooni, rohkem kontakte, mille põhjal neid küsimusi edasi arutada.
Aseesimees P. Kreitzberg
Suur tänu, proua minister! Sellega on küsimuse käsitlemine lõpetatud. Kolleeg Mark Soosaar küsib majandus- ja kommunikatsiooniminister Meelis Atonenilt väikesaarte sadamate haldamise kohta. Palun!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! Me teame, et väikesaare jaoks on sadam paljudel juhtudel ainukene värav ehk elutee kas suursaarele või siis mandrile. Hiljuti avaldati küll Riigikontrolli audit Saarte Liinide suhtes, millest selgub, et nimetatud riigiettevõttele haldamiseks üleantud Ruhnu sadam ja mitmed kaugemad sadamad on halvasti hallatud, seda on lausa puudulikult tehtud. Samas on teada, et on päevakorral järgmiste väikesaarte sadamate haldamise üleandmine nimetatud ettevõttele. Kas selle auditi avaldamise järel te olete natuke seda protsessi püüdnud ka teistmoodi juhtida või jätkub ikkagi samas suunas, et kõik Saarte Liinide kätte, saagu mis saab?
M. Atonen
Aitäh! Kõigepealt peab muidugi ütlema, et Riigikontrolli akt jõudis avalikkuse kätte kahjuks suhteliselt hiljuti. Saarte Liinide nõukogu uued liikmed alustasid Saarte Liinide töö tõhustamist juba eelmise aasta suvel, kui uus nõukogu paika pandi, ja paljud puudused, mida Riigikontrolli akt on viimastel kuudel avalikustanud, oli nõukogu tegelikult kõigepealt tõstatanud ja hiljem ka lahendanud. Aga see, et üks konkreetne ettevõte ei ole mingil ajahetkel olnud tõhus, ei tähenda iseenesest, et me peaksime Eestis mõtlema väikesaarte sadamate haldamiseks erinevate aktsiaseltside või äriühingute loomise peale. Mina olen jätkuvalt seda meelt, et väikesaarte sadamate haldamine peaks olema riigi poolt ühtses juhtimissüsteemis. See annab vaieldamatult juurde ka võimalust paremini näiteks Euroopa rahasid taotleda, Euroopa rahasid kasutada. Teiselt poolt see kindlasti suurendab ka võimet ettevõtte juhtimise tasemel, sest kui neid sadamaid on üheskoos rohkem, siis see annab juurde volume'i ja see kõik tagab selle, et me saame tõesti parimad inimesed sinna tööle võtta. Selles valguses ma võin küll öelda, et mina pean õigeks, et väikesaarte sadamate juhtimine oleks koondatud ühte ettevõttesse. Tähendab, riigile kuuluvate sadamate haldamine.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Täpsustav küsimus kolleeg Mark Soosaarelt. Palun!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! Siin Riigikogu saalis oleme mitu korda rääkinud Kihnu ja Manija saare probleemidest, sest need kaks saart oma kogukonnaga on UNESCO kaitsva käe all, ja ka meie riigi hool ja mure peaks olema, et need kogukonnad säiliksid. Selleks et kogukonnad säiliksid, on vaja tugevdada omavalitsusi ja anda nendele rohkem sõnaõigust. Samas me teame hästi, et Pärnu maavalitsus ja riik ei ole ei Tõstamaa omavalitsuse ega ka Kihnu omavalitsuse arvamust sadamate haldamise osas kuulda võtnud ja jätkab ikkagi protsessi nende sadamate, riigile kuuluvate sadamate üleandmiseks, haldamiseks siis vastavalt Saarte Liinidele. Kas ikkagi ei oleks parem teha mõistlikku ja elutervet koostööd nende saarte kogukondadega ja aidata nendel kultuuriloolistel saartel ellu jääda?
M. Atonen
Austatud härra Soosaar! Minu arvates ei ole need vastukäivad eesmärgid - ühelt poolt, et teha koostööd saarte kogukondadega, ja teiselt poolt, et väikesadamad oleksid võimalikult hästi hallatud. Veel kord ütlen, et minu arvates peaksid riigile kuuluvad sadamad olema hallatud ühtsest juhtimissüsteemist, s.o kas Saarte Liinidest või mingist teisest riigile kuuluvast struktuurist. Elu ei ole üldiselt tõestanud, et sadama rendileandmine kohalikule omavalitsusele oleks sinna toonud lisaväärtust kas või investeeringute näol omavalitsustele. Ja eesmärk on ikkagi, et sadam areneks, sadam oleks kohalikele inimestele kasutamiskõlblik, et ta oleks heas korras. Meie arvamus on, et kõige paremini on see saavutatav läbi ühtse, riigi kaudu juhtimise.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Teine täpsustav küsimus kolleeg Mark Soosaarelt. Palun!
M. Soosaar
Kihnu puhul on riik aastaid näidanud, et toetatakse turismimajandust ega toetata ei kalapüüki, põllumajandust ega karjakasvatust. Selle ilmekaks näiteks on ka Kihnu sadama tükeldamine, sest et Kihnu sadamas on kolm kaid: üks on kalameeste kai, teine on jahtide kai ja kolmas on praamikai. Jutt on praegu ainult praamikai üleandmisest riigi haldamisele. Kui riik käituks korrektselt, kas siis riik ei tahaks abistada Kihnu kalamehi vähemalt sellega - kui kalapüügikvoote ei suudetud juurde anda, et nad võiksid veidi rohkem merest püüda -, et ta võtaks kogu sadama tervikuna, haldaks ja teeks selle korda, kui te arvate, et omavalitsus on jõuetu?
M. Atonen
Aitäh! Ma ei öelnud, et omavalitsus on jõuetu, ma ütlesin, et sadamate haldamisel ei ole senine praktika omavalitsuste poolt olnud julgustav. Aga lõppude lõpuks tuleb paika panna eesmärgid ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ülesanne on tagada see, et sadamad oleksid nendele inimestele, kes sõidavad mandri ja saare vahel, võimalikult head. Täpselt sellest eesmärgist lähtuvalt oleme ka oma tegevust planeerinud, sellest lähtuvalt oleme pakkunud, et see, ütleme siis, reisijaid teenindav sadamaosa oleks riigi poolt hallatav ja ka riik vastutaks selle eest, et kodanikel oleks seal tõesti mõnus ja hea olla.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Kolleeg Imre Sooäär, palun!
I. Sooäär
Aitäh! Lugupeetud minister! Saarte Liinide hallatavad sadamad on saartele teatavasti olulised ka regionaalarengu seisukohast. See tähendab, et kõik investeeringud, mis nendesse sadamatesse tehakse, ei ole alati kiiresti kasumit tagasitoovad. Nüüd olukorras, kus need sadamad lähevad Tallinna Sadama halduse alla, ükskõik, mis pidi see skeem saab olema, kuidas te ministrina kavatsete garanteerida, et säilib see regionaalarengu missioon? Sest et Tallinna Sadama ärihuvideks peaks loogiliselt võttes olema kiire kasumiteenimine, mitte olukord väikesaartel.
M. Atonen
Aitäh! Mina ei ole nõus, et Tallinna Sadama ainukene eesmärk, ükskõik millises valdkonnas, on ainult kiire kasumiteenimine. Ka transiidisektoris, kus Tallinna Sadama põhitegevused toimuvad, ei saa eesmärk olla ainult lühiajaline ja kiire kasum, vaid eesmärk peab olema kindlasti ka jätkusuutlik kasumi tagamine. Eesti riigil on võimalik oma poliitikat merenduse, kogu transiidi ja ka kogu sadamate valdkonnas kujundada tõesti erinevalt, aga minu loogika on väga lihtne, et kui meil on õnnestunud kuskil luua sadamate haldamiseks tõesti selline hea baas, teadmiste ja oskuste baas, siis me ei käitu targalt, kui me seda järjest killustame. Selle tõttu oleme mõelnud, et tõepoolest võiks Saarte Liinid olla üks Tallinna Sadama allettevõte, tütarfirma. See ei tähenda seda, et Saarte Liinide juhtimine Tallinna ära kolib. See ei tähenda seda, et regionaalpoliitikat, väikseid kohalikke sadamaid oluliseks ei peeta. Kindlasti jätkab ka Tallinna Sadam - juhul kui see üleminek valitsuses heaks kiidetakse -, kindlasti jätkab ka Saarte Liinid just seda tegevust, et regionaalsed sadamad oleksid heas seisukorras, et sinna jätkuvalt läheksid investeeringud. Selles mõttes meie oleme tegevust planeerinud pigem selle nurga alt, et kohalikud väikesadamad oleksid selles koosluses paremini hallatud kui seni.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Viimane täpsustav küsimus kolleeg Eiki Nestorilt. Palun!
E. Nestor
Härra minister! Loomulikult arvab iga minister, et tema plaan on hea. Võib-olla ongi, mis siin ikka. Kas siis oleks ministril võimalik ehk Kihnu valla juhtidega kohtuda ja oma hea plaan neile selgeks teha? Ma saan aru, et nendel on natukene teistsugune nägemus asjast. Kas selline kohtumine on võimalik, kas võiks selle ära teha?
M. Atonen
Austatud härra Nestor! Ma ei tea, kas te loete lehti või mitte, aga mina olen üldiselt tuntud ministrina, kelle jutule pääseb igaüks, kes seda soovib. Kihnu vallavanemale ei ole kindlasti majandus- ja kommunikatsiooniministri uksed suletud olnud ega ole ka edaspidi. On täiesti loogiline, et ükskõik milline omavalitsusjuht, kui ta otsib ministriga ühendust, selle kontakti, kohtumise ka saab. Ma tean täpselt, et meie ametnike tasemel on olnud ka Kihnu Vallavalitsusega suhtlemist päris palju. Küsimused olid väga tõsised, kui otsustati, et praam hakkab käima ainult Munalaiu asemel ka Pärnusse. Aga tookord oli ju hästi teada, et Kihnus näiteks tehti rahvaküsitlus, kus, ma võin protsendiga eksida, aga suurusjärgus 3/4 inimesi soovis, et oleks kahte kohta võimalik saarelt käia, nii Munalaiule kui ka Pärnusse. Ja seda üldist avaliku arvamuse uuringut arvestades Pärnu Maavalitsus oma otsused ka tegi. Selles mõttes peab kindlasti alati teadma, kus on otsustamise tase, et näiteks praamiliiklust Kihnu saare ja mandri vahel antud kontekstis teostab hoopis Pärnu Maavalitsus, mitte Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan väga, härra minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgnevalt küsib kolleeg Toomas Alatalu välisminister Kristiina Ojulandilt Balti poliitika kohta. Palun!
T. Alatalu
Aitäh! Proua minister! Mõned nädalad tagasi, kui me arutasime siin jalaväemiinide keelustamist, mis on teatavasti Soome, Eesti ja Läti probleem, siis te ütlesite kõnepuldist: "Meie andmetel kaalub Soome parlament väga tõsiselt selle otsuse tegemist, tõenäoliselt lõplik otsus 2006, kuid on võimalik ka see, et Soome parlament teeb põhimõttelise otsuse konventsiooniga ühinemiseks juba käesoleval aastal." Esmaspäeval oli siin meil külas Soome parlamendi väliskomisjoni delegatsioon. Ei selle esimees, aseesimees ega nelja partei liikmed kinnitanud ühtegi teie öeldud mõtet. Minu küsimus aga puudutab Lätit, sest meie jutt läks edasi Lätile. Kas see jutt, mis te rääkisite Läti võimaliku ühinemise kohta selle konventsiooniga, oli korrektsem kui see, mis te ütlesite Soome kohta?
K. Ojuland
Aitäh selle küsimuse eest! Kui ma siit Riigikogu puldist olen esinenud, siis ma kahtlemata olen esindanud valitsuse seisukohta. Ja valitsusel ei ole kindlasti mitte mingisugust põhjust võltsida andmeid, mis puudutavad suhtlemist naaberriikidega, ja kindlasti infovahetus välisministeeriumide vahel on igati hea ja korrektne. Ma möönan, võib olla tõsi, et nende riikide parlamendid ei ole veel vastavaid eelnõusid oma valitsustelt saanud, või ma ei oska täpselt arvata, mis see põhjus võiks olla, miks nad ei olnud informeeritud, kuid see minu sõnavõtt tugines kahtlemata sellele informatsioonile, mis on Välisministeeriumis olemas ja mis on saadud oma kolleegidelt.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Täpsustav küsimus kolleeg Toomas Alatalult. Palun!
T. Alatalu
Aitäh! Ma ei saanud ikkagi vastust - nii nagu ka toona - küsimusele, kas Läti parlament on selle konventsiooni ratifitseerinud või mitte?
K. Ojuland
Jah, ma jään teile kahjuks vastuse võlgu, sest oleks ma seda küsimust täpselt teadnud siia tulles, oleksin saanud selle üle kontrollida. Aga ma heameelega täpsustan seda ja teatan teile.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Teine täpsustav küsimus kolleeg Toomas Alatalult. Palun!
T. Alatalu
Aitäh! Vahetame siis natukene teemat. Praegu, nagu te teate, on käsil Balti Assamblee reformimine. Initsiatiiv tuli Eesti poolt. Aga kas ma sain õigesti aru, et Välisministeeriumi pikka aega nendesse ettevalmistöödesse ei kaasatud?
K. Ojuland
Ma loodan, et ma mõistsin seda küsimust nüüd õigesti. Juba eelmise valitsuskoalitsiooni ajal, kui toimus kohtumine Kalvi mõisas kolme Balti peaministri vahel, lepiti teatavasti kokku, et Balti koostöö vajab reformimist. Sellest ajast saadik on läbi erinevate valitsuskoalitsioonide sellega tegelnud nii valitsus, sealhulgas Välisministeerium, kui ka Riigikogu.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Viimane täpsustav küsimus kolleeg Toomas Alatalult.
T. Alatalu
Aitäh! Kuna välispoliitika on ikkagi planeerimise küsimus ja põhimõtteliselt oli ette teada, et tuleb Venemaa poolt uus rünnak Lätile, et sellesse rünnakusse tõmmatakse kaasa ka Eesti, siis milline oli Välisministeeriumi seisukoht - kas oli õige aeg kaks kuud enne seda hakata reformima Balti koostööd selle vähendamise suunas?
K. Ojuland
Aitäh selle küsimuse eest! Ma tõesti ei näe otsest seost Balti koostöö reformimisel ja Vene-poolsete rünnakute vahel. Ükskõik, kas me reformime Balti koostööd või mitte, ega see ei vähenda ega suurenda neid rünnakuid, mis on olnud lihtsalt Venemaa üks väga pikaaegne poliitika, vaatamata ilmale ja vaatamata Balti koostööle. Ma arvan, et Balti koostöö reform on leidnud üksmeelset heakskiitmist Balti riikide valitsuste poolt, ja ma saan aru, et ka parlamentaarne koostöö on praegu üsna lõpusirgel oma reformidega komisjonide lähendamise läbi. Ma usun, et see on kõigi huvides, kõigi Balti riikide huvides muuta tänane Balti koostöö paindlikuks, kaasaegseks ja muuta ta selliseks, mis vastab tänapäeva vajadustele. Mingi formaalne koostöö ei tule alati iseenesest, a priori, automaatselt kasuks. Ma usun, et tähtis on teha Euroopa Liidu ja NATO liikmena väga tihedat koostööd oma Balti naabritega, selles ei ole mitte mingisugust kahtlust. Küsimus on praegu selles, kuidas seda teha kõige efektiivsemalt, kuidas see kõigile kolmele Balti riigile kõige sobilikum ja kasulikum on.
Aseesimees P. Kreitzberg
Suur tänu, proua minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgnevalt küsib kolleeg Kadi Pärnits sotsiaalminister Marko Pomerantsilt tööhõivepoliitika kohta. Palun!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud minister! Alates eelmise aasta kevadest olete lubanud Sotsiaalministeeriumis seista selle eest, et tööturumeetmete kontseptsioon oleks tehtud ringi ja oleks tehtud uus. Selle raames olete lubanud ka lahendada töötu abiraha küsimuse, mis tänaseni on 400 krooni. Minu küsimus ongi: kus maal siis lõpuks see tööturu kontseptsioon on ja mida te ütlete selles kontseptsioonis töötu abiraha kohta, sest eelarve tegemine juba käib?
M. Pomerants
Aitüma küsimuse eest! Selline dokument nagu tööturumeetmete kontseptsioon on tõepoolest olemas, on valitsuskabinetis kaks nädalat tagasi läbinud n-ö esimese lugemisringi ja peaks olema ühel järgnevatest valitsuskabineti istungitest taas arutuse all. Eelnõud peaksid sellele kontseptsioonile vastavalt valitsuses olema 20. augustil, nii et sügisel eelarve kontekstis saaksid need muudatused tõepoolest arvesse võetud ja menetletud. Mis puudutab töötu abiraha, siis kontseptsiooni kokkukirjutajad on välja pakkunud sellise põhimõtte, et töötu abiraha peaks olema printsiibis suurem kui toimetulekupiir, kuid väiksem kui minimaalne töötuskindlustushüvitis, mis on vist miinimumpalgalt 900 krooni kandis. Nii et kontseptsiooni esitajate nägemuses on see 850 krooni kuus. Küsimus on lihtsalt selles eelarve menetlemise kontekstis, et kui me näeme ette ridamisi uusi meetmeid, n-ö seda aktiivset poolt, siis milline on selle kontseptsiooni rahastamise ajagraafik. Mina ministrina näen esimeses lahenduses seda, et me paneksime rõhu ennekõike nendele tegevustele endile. Peame siinjuures vaatama ka, milline on võimalus töötu abiraha tõstmiseks, mille me soovime ümber nimetada tööotsija stipendiumiks, et ta ei oleks töötu abiraha. Ja tegelik rakendamine sõltub eelarve võimalustest. Selline on minu vastus.
Aseesimees P. Kreitzberg
Tänan! Täpsustav küsimus kolleeg Kadi Pärnitsalt. Palun!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud minister! Mis puudutab aktiivseid tööturumeetmeid, siis möödunud aasta riigieelarves Eesti riigi raha nendele meetmetele vähenes. Enamik aktiivsetele tööturumeetmetele minevatest vahenditest planeeritakse tegelikult jätkuvalt Euroopa tõukefondidest. Aga see selleks. Minu küsimus on väga konkreetne: härra minister, millise töötu abiraha või siis uue kontseptsiooni järgi stipendiumi suuruse te esitate riigieelarve menetlemisel järgmiseks aastaks?
M. Pomerants
Aitüma! Nagu ma ütlesin, ettepanekuna on see 850 krooni kuus. Milline saab see tegelikult olema eelarves, kui me võtame arvesse toimetulekutoetuse tõstmist jne, seda näitab eelarve menetluse protsess.
Aseesimees P. Kreitzberg
Suur tänu, härra minister! Tänan kõiki ministreid, kes võtsid osa Riigikogu infotunnist! Sellega on meie tänane infotund lõppenud.